Sunday, February 10, 2013

Vietnamese Springroll dinner

Meh akak ajar cara buat springroll vietnam ....biasa kalau kiter buat springroll, it is either popia goreng or popia basah kan...or that mini popia ...semalam i was introduced to a vietnamese springroll ...ex-flatmate si Maryam nie orang Vietnam ...nama penuh susah nak sebut ..nama singkat nya Vy (or was it Vee?) ..anyway, dia datang sini semalam ..ke flat kami ...dia plan nak buat dinner for Maryam hahah tapi since kami ada, dia buat untuk kami semua ...dia nie dok luar ..dulu dia dok uni flat but since dia dah nak balik june nie, dia cari rumah yang murah sket ...simpan duit utk travel kata nya ...

vietnamese vege springroll 

 nak buat senang tapi renyah nak prepare ....sebab semua nya bahan2 fresh ..and tak perlu dimasak ..except sweet potato (or locally known as kumara or bahasa kiter panggil keledek) ...

How to make Vietnamese Springroll:

bahan2 yang diperlukan:

taugeh,
carrot - di hiris nipis,
bihun (dicelur dalam air panas)
iceberg lecttuce ...
keledek (hiris nipis and goreng)
and rice paper for wrapping

 the ingredients yang diperlukan


cara membuat nya: basahkan rice paper dalam air sejuk ...put kat tengah2 nya (i) lectucce leaves, (ii) beansprouts, (iii) bihun, (iv) carrot and (v) keledek goreng and roll it out ..kena cepat2 roll kan sebelum rice paper tu melekit ...aku tengok dia tak letak satu seasoning pun hahahaha kalau aku nak improvised aku nak letak chicken or beef ...hahaha and Vy kata boleh ..coz dia nie vegetarian so semua sayuran belaka lah ...dia kata boleh letak udang, ayam, beef etc ....

dicicah ngan kicap cili nie ...yang amat pedas bagi aku ...guna cili padi 5 biji, and mix with soy sauce

and as blogger tegar, sebelum makan, harus ambik gambar hahaha ....and sebelum makan semua kuar kamera untuk snap the pic to put on FB, twitter dan sewaktu dengan nya ...nak buat camne, we are living in a world where social media plays a huge part in our communication in daily life ...






Aku put gambar kat FB semalam, automatik fendu tanya kenyang tak hahahaha ..jawapannya TAK KENYANG sangat hahaha aku kan barbarian ...yang nie cepat kenyang and tak sampai 10 min dah lapar balik lol ..so, masa aku ngan Maryam gi antar Vy balik till lepas area kubur mat salleh tu (dia takut jalan kat situ coz gelap so mintak kami teman sampai situ jer) rupanya si Nita goreng bihun yang lebih tadi ..so by the time kami balik bihun dah ready ..and kami pandang sesama sendiri, gelak ...and makan coz msing2 masih lapar ...lawak!!! we definitely cannot be a vegetarian ....


5 comments:

fendifid said...

Vy is reading this blog and laughing coz her frens are all barbarian tahap dewa.nice to learn new thing everyday.

Ejin said...

sebab tu aku buat kat blog yang BM nie ...kang dia baca gelak dia ..bocor rahsia barbarians semua ..

tu lah, esok nak belajar buat Ghomeh Sabzi from Maryam ...a beef dish kata nya ...tapi makanan iran banyak guna lemon and tomato ...selalunya masam ..so, tengok lah macam mana esok ...

Liz Duan said...

Seronok and good to know kekawan ok kaki makan cam ko n fend..he..he..iran food tu sounds nice...cant wait to see apa hasilnya

Ejin said...

and another good thing is Maryam juga kaki shopping hehehe boleh geng ngan aku! Awal pagi nie pun dok lepak bilik aku kata baju yang kami beli semlam cantek ...and cheapy cheap (from 50 dollars jadi 13 jer for a tee) ..and dia dok pujuk aku gi ngan dia lagi nie ...tapi aku berdisiplin sket hari nie, kena buat kerja ...

fendifid said...

Maryam tu mana mari? Banyak duit dia dok shopping. Dah dah...simpan duit utk travelling. Kena cover both island of nz.