Thursday, April 2, 2009

Lada Sarawak: hitam atau putih???

lada hitam/ lada putih/ lada sarawak ....semua pernah rasa kan? tapi pernah tengok tak rupa pokok nyer??? or tengok org process lada tu???

I come from a family di mana my paternal grandparents adalah petani. They diversified into banyak jenis tanaman and one of the main crops masa aku kecik2 dulu was lada ...i said lada sebab pokok lada ada satu jenis - tapi product nyer can be lada hitam or lada putih....but ramai yang mistaken, ingat pokok lada hitam dan pokok lada putih adalah berasingan...


Now, both my grandparents dah takde, and my family tak tanam lada dah ...nak arap my dad and my mum, they would rather tanam pokok buah and bunga2 kat kebun kami, and kami adik beradik plak - mmg jenis tak reti buat kerja kebun, bukan nak sombong - but dah kenyataannya begitu. But kat kampung aku, my relatives, esp my cousins semua masih lagi mengusahakan ladang lada (di samping tanaman lain like koko, kelapa sawit, ataupun getah) ...but yang aku pi nie, ladang lada my cousin yang dah lama i.e. yang dah tak subur ...hehehe yang subur tu jauh sket masuk ke kawasan yang kena lalui jalan sawah...lain kali je lah aku tangkap gambar pokok lada yang subur ...perhaps aku pi masa diorang tuai lada tu
nanti ...or masa depa nak proses lada tu.


Masa aku kecik2 dulu, selalu le buat2 rajin and tolong petik buah lada yang dah masak ...and then selalu ikut diorang proses lada putih. To make lada hitam, depa jemur je lada yang dipetik tu selama beberapa hari sehingga kering ...warnanya jadi itam selepas dijemur. And to make lada putih plak, atuk aku akan rendam lada tu dalam air sungai (berguni2 dia rendam pada satu masa) for a few days, tujuannya utk menanggalkan kulit lada itu ...then depa buang kulit yang lembut tu and yang tinggal adalah biji lada yang berwarna putih (peppercorn) ...walla, then boleh lad dijual ...biasanya harga lada putih lebih mahal daripada lada hitam ....but proses lada putih yang aku cerita nie applicable for smallholders aje ..yang ladang2 besar rasanya ada mesin utk buang kulit dalam proses buat lada putih ....


*** Note: aku dok menggagau cari gambar yang banyak aku download tadi, but cannnot find my pendrive...sah2 kat opis; so kekawan, esok je lah aku tambah gambar nyer k.) ****

3 comments:

fendifid said...

aku prefer lada hitam...sedap rasanya lebih sedap.

Ejin said...

aku dua-dua tak suke ...hehehehe my dad dulu kalau nak buat sambal masa kat kebun, dia ambik je kat pokok, basuh and tumbuk dlm sambal belacan ....

Liz Duan said...

aku pung suka lada hitam