Wednesday, April 29, 2009

Pemakanan yang sihat (hahaha)

Pernah tak rasa macam badan tu dah berat sangat...tapi mulut dan perut masih tertunggu2 masa nak makan??? Inilah sindrom yang makin menjadi2 pada aku kebelakangan ini...asyik makan, makan, and makan je kerja aku ...bila stress aku ngap ngap ngap ...banyak report nak kena buat pun aku still ngap ngap ngap masa type report ....pastu dalam kereta pun nak makan jugak! Ini semua sebab aku travel aritu...sebab makan best2 masa tu...free plak tu...and free flowing plak food nyer..yea lah, the first 3 days tu buffet was the name of the game...setiap pagi buffet breakfast, buffet lunch and buffet dinner ...pastu takde exercise - cuma berendam kat pool je (so tak count as exercise!)...and ari2 seterusnya pun dok melantak gak ...akibatnya bila balik rumah aku terikut2 gaya makan ala melantak cam tu! Nasib baik aku sorang, so tak le masak kat rumah...dapat le jugak kurang kan food intake ...hahahaha tapi masih tahap cipan...buruk lantak aku nie ...


So, starting 2-3 ari lepas aku (dengan nada ngada2) decide to eat properly..maksud nye makan ikut time and kurangkan junk food (so, Mamee, Twisties, KitKat, that white chocolate with double beery apa tah namanye, and my firm favourite Delio waffers)...i always skip breakfast before, but kali ni i am trying to eat the right way i.e. try NOT to skip breakfast, and to make time untuk breakfast ...pastu lunch takde le lapar benor hehehehe ...malam aku pun kena makan proper gak i.e. tak ngap ngap apa2 food yang tak diperlukan hehehehe


dua tiga malam nie dah ok ... masih boleh ikut rational thinking lagi ...malam semalam i makan beef stew aje (no rice ok!) and fresh fruit salad. Baru sat nie tadi i had my dinner of fishball & vege soup with plain rice ....but one thing for sure, aku tak akan switch to brown rice hehehehe tak sedapppp!!!!




Target aku takde le ambitious sangat ...cuma kurangkan intake je ...bukan nye nak do away with all those delicious, calories laden food hahaha statement cover line in case pi KL and join Fendfid melantak!

5 comments:

Liz Duan said...

ape ni...mr manager kata ni rabbit food kan?..putih tawar hebey je gayanya....aku rase kempis punggung kau nanti Jin...sian engkau!he..he..he..
Brown rice...sakit jiwa tau makan ..bila saturday jumpe nasi putih kat kedai macam ape punya makan...and last week for sunday tu aku masak nasi putih.....baru boleh burp...erq...alhamdulillah....

Ejin said...

ada fishball tu hehehe nak letak carrot and daun sup, tengok2 dah layu kat dalam fridge! Aku pakai serbuk perisa mushroom (colourless) sebab tu tak ceria ...kalau ceria sangat kang tambah 2-3 pinggan plak kah kah kah

fendifid said...

apa la susah susah kan badan. makan je la cuma jgn over.
tapi brown rice...orang kencing manis je la makan.
question - nanti kalau datang kuantan...kena bawa beras putih sendiri ke?

Ejin said...

hehehehe Fend - that is a good qustion...but i think brown rice hanya utk family kot

Liz Duan said...

yelah mmg ade sepeket nasi putihs bersih