Saturday, June 5, 2010

Gawai di kampung

1st and 2nd June every year adalah Hari Gawai di Sarawak. Also known as Harvesting Festival ..dulu2 perayaan ni diadakan selepas musim menuai..untuk bagi penghormatan pada dewa dewi ..masa tu kan kebanyakkan percaya pada dewa dewi etc etc ..la nie dah rata2 penganut agama Kristian ..jadi cara Gawai di sambut dulu dan sekarang dah berbeza ...dulu lebih kepada penyembahan, adat2 tradisi etc etc ...sekarang lebih kepada simbolik perayaan ...jumpa sedara mara etc etc ...

kek hijau tu and fruit cake tu aku buat sendiri :-)

Masa aku kecik2 dulu, waktu atuk aku hidup lagi kami sekeluarga memang celebrate Gawai di kampung my dad. Tapi since we have our own house (way back in 1987), Gawai is always a family affair at our own house in Sri Aman....waktu tu atuk aku dah meninggal, so nenek aku selalu spent Gawai ngan kitorang ...then on 2nd or 3rd June baru kitorang balik kampung ...that is why aku terkejut biler my dad buat keputusan utk spend Gawai di rumah panjang this year ..it was like more than 20 years since we last spent Gawai kat rumah panjang ...yang pi this year pun just me and my parents coz my bro and his family balik kampung my SIL...


my dad cooking camel meat rendang - camel meat from Ridayh

aku tak tau what to expect ..mak aku pun said pretty much the same thing ...so, 31st May tu balik rumah kitorang kat kebun dulu ...masak2 etc ..and early on 1st june balik rumah panjang ...hehehehe our relatives pun terkejut tengok kitorang balik bergawai di rumah panjang! But lepas org tahu kitorang ada - tetamu pun ramai...yea lah, my dad bukan selalu balik kampung cam nie ...


masa sampai, suasana sunyi ajer ..sekali malam tu baru happenning - coz ada majlis kahwin plak

nie gambar kat luar rumah panjang tu ...tempat parking very limited sebab masa perayaan most org balik and setiap rumah tu ada at least 2 kereta!

my nephews (anak anak cousin cousin aku) - baju baru for Gawai dah basah lencun sebab seronok bermain!


another nephew - 5 months old - posing in our kitchen

my mum plak took this opportunity to catch up with our relatives and her friends ...this time round my mum senang nak bergerak ke sana ke sini sebab cucu2 dia takde masa tu ...aku ingat kan mak aku hilang mana tah sebab lama aku cari tak jumpa2 petang tu..rupa2nyer dia pi jumpa geng2 dia plak!

dua-dua lepak malam - mengenang cucu!

Malam tu very the happenning - tapi aku tak ambik gambar...sebab: MALU ...org ramai sangat, berkaraoke sampai pagi ....menari, joget semua ada ...aku jap je pi tengok, pastu masuk bilik lepak2 ngan my parents and cousin2 aku ....

The very next day, we all balik ke rumah kebun kitorang ....hantar barang2 and then proceed to balik Kuching utk ambik supply food and fresh clothes - tapi, like my posting sebelum nie - hanya perancangan sebab kereta aku rosak masa nak pi sana!

5 comments:

fendifid said...

wahhh...mula mula kosong je rumah panjang tu...tapi rupanya meriah sokmo. Ada ke malu pulak nak snap photo...haus la nko ni

fendifid said...

oh ya...sedap tak daging unta?

Ejin said...

sunyi masa kami sampai sebab awal lagi masa tu ..lagipun the night before kami sampai pun diorang bepesta sampai pagi ..kan Gawai Eve ...so, pagi tu semua berehat before sambung joli malam hari hehehehe

Ejin said...

aku tak rasa pun daging unta tu ...i keep seeing muka unta and mulut unta ...so, jadi tak lalu makan!

Liz Duan said...

kau ingat unte tu hingin nak senggih kat engkau....?????wahahahahaha....patut try lah a bite...
sedap nampak mak kau melunjur gitu...kalau kite boleh melepaks sembang 2 gitu best nyer.....