Saturday, June 5, 2010

Kek Lumut (Kek Kukus)

seperti perayaan-perayaan yang lain, Gawai is also about makanan ...makan, sembang, jumpa sedara, makan lagi ...dan makan lagi ....as usual my dad requested for me to bake his fav fruit cake ...so, that was sort of easy ..sebab dah tahu dah dia nak apa biler buat ....

then sebab tak tau nak buat apa lagi aku browse blogs yang byk resipi ....jumpa resipi Kek Lumut from blog Tiffin Biru ...look see look see resipi nampak easy to do, and ingredients pun mcm senang nak dapat ..so, malam 30th tu aku pun buat ....and it was yummy! so kalau nak resipi please klik here (blog Tiffin Biru) ...thanks Mat Gebu ..resipi nie senang sangat nak follow ....


gambar sebelum dikukus (atas)....p/s aku cari colour moss green tapi tak jumpa, so aku guna colour apple green! and aku lapik guna foil sebab tin pembakar tu ada lubang kat bucu nya ..hehehe lupa nak beli bekas yang baru!



gambar after dah masak

yang dah dipotong (yang warna hijau tu lah ....)

Untuk buat kek nie, kena ada half cup of horlicks ...tapikan the day before aku baut kek nie, horlicks aku dah kena pau! oleh Al and daddy dia ..dua2 tu dengan selamba minum horlicks and aku boleh tak sedar ...sib baik aku just perlukan half cup je!

Kepada readers sekelian - kalau rajin, buat le kek ini ...very easy and very do-able!

6 comments:

fendifid said...

First time aku dengar pasal cake lumut ni.

Ejin said...

kata kek Sarawak ...aku dah lama dengar tapi tak jumpa resipi ...licin dah! sempat simpan seketul utk adik aku jer :-)

fido said...

Ejin... ko lah idola aku skrng!!!!

Ejin said...

laaaa ...aku baru buat kek sebijik ngko dah nak jadikan aku idola??? kah kah kah mcm aku terrer benar!

Liz Duan said...

dasat sungguh siap buat cake....mmg berlumut cake tu wahahahahaha

fendifid said...

Fid tak pernah buat cake kukus. Selalu buat cake bakar je.