Thursday, June 17, 2010

menumpang kepopularan bapa ku ...

Nie lah kerja aku last week ...menemuramah responden-responden untuk kajian yang kami buat ...responden plak terdiri daripada ketua-ketua kampung, kapitan, ketua masyarakat - penghulu, pemancha and temenggong (p/s kat semenanjung, takde position pemancha and temenggong nie) ...seminggu aku "on the road" ...letih tu usah cakap lah ...

schedule aku yang padat ...

nie adalah antara responden-responden aku ....cuma ada gambar yang kat Sri Aman and Lubok Antu jer ...yang lain kat camera my colleague ...battery aku kong, or i was too busy handling the interview ...

salah satu session di Sri Aman



session di Lubok Antu


pelbagai kaum, bangsa dan agama ....


and yours trully sedang mempengerusikan sessi temuramah ...

apa yang menarik adalah masa aku buat temuramah di Sri Aman - tempat aku dilahirkan dan dibesarkan - biler aku introduce myself ajer, kebanyakkan responden terus tanya samada my dad and my mum sihat ke idak ...semua tu (kira 90%) kenal my parents! Jadi i found out my dad is still a popular figure di Sri Aman - terutama di kalangan tokey2 (one of his duty is approve lesen perniagaan as well as check premis perniagaan) dan ketua kaum serta ketua masyarakat di situ (selalu meeting bersama atau bagi ceramah kepada Ketua Kaum) ...jadi, aku sebagai anak, menumpang glamer bapak aku jer hehehehe ....and I am touched biler diorang tanya jugak about my mum ...al-maklum dulu kan mak aku sakit...sebab bandar kecik, semua org tahu, now semua tanya about my parents ...

dalam pada tu, yang tak best nyer, sorang uncle tu tanya ...dia nie mmg geng my dad ...kira macam nilah conversation tu ...

uncle tu: "adik you yang study di UK dulu sekarang kerja mana?"


aku: " saya lah tu, uncle ..."


Uncle tu: " ehhh, sudah besar ooo, dulu kurus saja ...kurus-kurus semua you adik beradik ...now gemuk ooo"


Aku: hanya senggih tapi dalam ati geram ....hhuhuhuhu ...

10 comments:

Ritchie said...

Ejin, Pic no 4 dari atas.
in the middle...PW Kanang anak Langkau ke?

Ejin said...

Yes ...that was him ...ada gambar berdua ngan dia tapi dalam kamera my fren ...

Liz Duan said...

kah..kah..kah...kalau fendu ada masa org tu tanya mahu berguling dia ketawa....aku baca pun sakit perut tahan gelak...redha jer lah...

ni si ritchie ni cam no boleh kenal anak si Langkau?

Liz Duan said...

gambar spec atas kepala tu mahal sungguh...simpul senyum tu....

kau punya respondens semua tu...glam :)

Ritchie said...

Liz: That man is the real Malaysian Hero.
the only living person yg dapat pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa(SPGP) dan Pingat Gagah Berani(PGB)

FYI, SPGP title tu outrank depa2 yg dapat Datuk @ Tan Sri tapi sayang dia tak carry apa title pun......ramai org tak ingat@kenai.

Pernah jumpa dia twice before...

Ejin said...

Yes, his tittle tu sebenarnyer lebih tinggi than gelaran Tan Sri ...a very humble man. Kalau tak salah masa zaman komunis, he helped his team yang kena ambushed ..dia dengan perut terburai all that managed to survive and killed the enemy ...

Ada gak ura2 dulu dia dioffer gelaran Datuk, but he declined...

Ejin said...

Liz: ada redha sebenarnyer...tapi geram tu mmg ler ada ...sampai ati dia kata mcm tu kat aku! yang cute lagi cun nie ..kan???

fendifid said...

Aku bukan gelak lagi ni...tapi tahap terbarai terkekeh kekeh aku dok ketawa dengan conversation uncle tu. Kah kah kah.

Aku pun tak tahu la pasal PW Kanang Anak Langkau tu.

fido said...

Glem ler emcee tu!!!! he he heee

Ejin said...

amboi Fend - sedap ngko gelakkan aku! nak kena nie ...