Sunday, June 6, 2010

Perasaan seorang nenek

terkejut??? in denial??? tak ngaku ada cucu??? speechless??? hahahaha all of the above ...terkedu aku bila cousin aku kata kitorang dah ada cucu ...i was like "yo lah tu!" ...until my cousin tu bagitau yang anak cousin kitorang kat kampung dah ada anak ...soo, nak tak nak, aku akan dipanggil nenek (tidakkkkkkkkkkkkk!!!) tapi itu lah kenyataan nya ...aku insist baby tu nanti calleme nana Gina like mat salleh calling their nenek kah kah kah ...glamour gitu!

meet my first cucu ....aku punya lah terkejut sampai tak tanya baby nie nama apa! Tapi nama Iban dia Mendong - taking after nama nenek sedara aku ...

Aku bawak dia masuk rumah kitorang aritu ...kalau ikut adat resam, kalau bawak budak yang belum tumbuh gigi ke dalam rumah kiter, kiter wajib bagi something - as a blessing for the baby - selalu nya dalam bentuk satu cawan or pinggan pun takpe...semua nie utk budak tu, so org lain tak leh pecahkan benda2 nie ...kalau dipecahkan, harus diganti ...or bagi beras pun ok ...to signify akan sentiasa ada beras ...ada yang bagi beras plus cili (cili so that perkataan serta buah fikiran yang diutarakan oleh budak tu nanti berbisa ...meaningful and significant!) ...or zaman duit nie, boleh bagi duit ...since kat kampung tu kitorang punya pinggan mangkuk amatlah limited, we always bagi cash ajer ...all these pemberian are called jelukang atap (in Iban) ...tapi yang penting pemberian itu haruslah ikhlas ...now that i think about this - banyak lagi jelukang atap aku yang aku dapat masa kecik2 (cawan, mangkuk, pinggan - china bone lagi!) semua masih ada lagi till this day ...nani aku cari utk ambik gambar!

my parents bagi jelukang atap to baby Mendong ..yang kat sebelah tu moyang dia (mendiang husband aunty aku nie cousin my dad)

there you go - I dah ada cucu  ....huhuhuhu

7 comments:

fendifid said...

Wah...nenek Ejin boleh borak borak pasal cucu dengan Nenek Fid aka Nek Mi(Nenek Mummy). Nek Mi dah ada 2 cucu. 1st girl...2nd boy.

Ejin said...

panggilan kena betul ...aku prefer Nana Gina ok! hehehehe atok Fend tak ngaku dah bercucu ke???

fido said...

ello... i Mummy jer, ok??? poyo ler budak buncit nih!!!

Ejin- welcome on board!!! he he eee... Pa pe hal pun, kiter totap the crazy sexy nana, eh???!!! ahaks!!

Ejin said...

hahahaha ...budak boncit ngko tu tak ngaku tua ...apatah lagi nak ngaku ada cucu hehehehe sian menantu korang nanti kalau pak mertua dia asyik nak ngaku muda ...ish ish ish ...

yup ...gelaran tak penting ...yang penting tetap vogue! hahahaha

Liz Duan said...

nana konon nenek jo lah....glam jugek

fendifid said...

betul tu liz...cuba baca posting lama aku pasal cucu cucu Nek Mi tu. GGG

Ejin said...

ngada fendi!