Friday, January 28, 2011

Happy Weekend ....

Suke suke suke ...sebab hari n ie hari Jumaat ...meeting aku petang nie plak dipostponekan ..so takyah aku nak prepare apa2 ....and esok boleh lie-in ....sebab takde kerja (hehehehe kalau ada meeting petang nie baru ada report kena buat esok) and maybe ajak mak aku kuar jalan2 cari breakfast ...

Semalam dapat good news ...mak aku managed to get a domestic helper ....utk tolong2 kemas rumah ...akan datang to help clean the house once a week ....half day ajer ..and we are so happy coz that would really ease my mum's burden ...bukan kitorang paksa mak aku nie kerja, tapi dia tak reti dok diam...asyik nak mengemas ajer ...dia nie cam kak long, sakit mata tengok rumah sepah ....so, hopefully akak yang akan datang nie (aku tak tau lagi nama dia) will help her out....lega anak2 dengar tau ..

tapi sebelum mak aku agree to have a helper aritu, we all had a tough time convincing her ..snipets of our conversation...Jane was asked to tell her, sebab kalau aku cakap dia tak dengar ....

Jane: mak, takyah buat kerja...tunggu kitorang balik ajer buat kerja ...mak rest (nie a few days after dia ada chest pain and nearly fainted)

Mak: Mak sihat ...kalau tak kerja bla bla bla (panjang lebar dia punya hujah ...) 

Jane: kiter cari orang utk tolong kemas rumah ...mak kan tak sihat, jgn buat kerja ...mak tengokkan budak2 ajer, masak pun takyah, nanti Endu beli  (Note: endu tu nama manja aku LOL)

Aku: aa aaa ...senang jer masak kat kedai ...kan mak dah janji nak call org tu aritu ...yang datang clean rumah tu ...apasal tak call2 lagi?

Mak: alah, mak sihat le ..korang nie suka buat drama ....lagipun, mak nak kemas store dulu and kemas everything before panggil org tu ..baru dia senang kemas (LOJIK TAK?????? gheram aku!)

Dom: laaaa buat apa mak plak nak kemas? kita hire dia utk kemas ...bukan soh mak kemas ...

Mak: kemas lah dulu ...nanti mak tak tau barang apa ada dalam store tu ... (macam2 alasan dia!)

Dad: apa kata korang buat advertisement...kata mak korang nak buat part-time kemas rumah org ..memandangkan dia rajin sgt nak kemas, boleh gak kiter dapat extra income  (pas cakap nie, my dad terus blah! hehehehe)

Dom: mak, kereta i kotor ...tolong cucikan ...kereta Endu pun kotor ...cuci and vacuum sekali lah ..since mak rajin sangat hehehehe

Mak: yea lah tea lah (nada merajuk) ...nanti mak call org tu .... (merajuk terus masuk bilik!)

Lojik tak???? Puas pujuk lagi the next day ...baru semalam dia call org tu ...itupun pas aku soh cousin aku call org tu and tanya (my cousin kenal org tu ...ex-jiran dia)..and my mum call to confirm semalam ...tapi now, dia dah call and confirm, we all lega ...it will make a difference ...mak aku boleh rest!


sekadar gambar hiasan: gambar 2 years ago ....masa sibuk mengemas backyard

Anyway, happy weekend everyone, whatever your plans are...semoga next week membawakan hari yang lebih baik utk kiter semua ...this week was a roller-coaster of emotional ups and downs bagi adik beradik 30-something and i hope minggu depan will brings us more happy news ...upwards and outwards in every sense!

7 comments:

fendifid said...

biasa la...mak mak mana boleh duduk diam....ada je benda nak buat nak kemas.

Ejin said...

masalah nyer dia tu kena byk rest tapi buat cam tak kisah ajer ...kalau kitorang ada diaa buat2 rest, biler org tak nampak mulalah dia mengemas ...nie nasib baik dah ada helper, once a week ajer pun

Liz Duan said...

ejin lagi happy ada helper ...:O..senang dia zzzzzzz

Ejin said...

hahahaha you know me so well ...teringat masa PPP dulu ...Liz rajin menyapu dan mengemop bilik kitorang ...pantang kalau dia nampak katil aku tak berkemas :-)

Liz Duan said...

macam maid korang jadi nya

fendifid said...

Tapi korang nanti dah lebih tua (now tua sikit je kan kan kan)...akan rajin macam Ejin tak rasanya?

Ejin said...

apa plak Kak Long ...i pun rajin masa PPP dulu ...cuma kurang rajin berbanding ngko ajer ...LOL

Fendi: hahaha aku sekarang dah terlalu rajin ....sampai nak cari maid!