Wednesday, January 19, 2011

sesekali rajin ke dapur ...

Last sunday aku tetiba rajin ...mood nak masak berkobar2 ...aku pun heran dengan tahap kerajinan aku tu ....since ada ubi kayu kat rumah (mak aku beli tapi tak buat2 kuih yang dia nak buat tu), aku gi beli kelapa parut and buat kuih nie untuk minum petang



serius senang nak buat ...parutkan ubi kayu tu (gambar di bawah) and masukkan kelapa parut ...kalau ubi kayu 1 mangkuk, kelapa parut tu 3/4 mangkuk ...and then add gula nipah or gula apong kata org Sarawak ...then steam ...senang bangat!


ubi kayu yang dah diparut ...

selesai buat tu, aku start bukak buku resipi ...cari idea ...last2 buat begedil daging ...heheheh suka nyer aku! sebab jadi ...dulu2 pernah try buat tapi selalu hancur ...this time was ok ...(*pat my own back!)



and the last dish was daging masak kunyit with babycorn ...sepatutnyer beef in oyster sauce ...alih2 halfway thru tu sedar2 oyster sauce dah abis ..kena le improvise ...tapi result nyer pun ok ....


mak aku kata, pas nie biler lagi le aku nie nak masak ..hahahah aku cuma sesekali ajer tunjuk skills ...kalau selalu nanti ketandusan idea LOL ....kira macam abang ngah keramat lah ...hanya masak utk impress org sekali sekala ajer ...LOL

3 comments:

fendifid said...

kueh talam ubi tu...my fav.
kalau orang pandai buat...akan lembut macam kapas....garing di luar...sedap lagi menyedapi.

Liz Duan said...

my favourite jugak....dah lama sangat tak makan....actually dah lama tak jumpa ubi kayu pun...best nya ejin kau pandai buat...nanti tapau sikit kat aku ya ..TQ

Ejin said...

senang sangat nak buat! sedap lgi menyedapi bak kata fendi ...