Tuesday, March 8, 2011

Durian dan Pengat Pisang

aloooo ...setelah lama membisu, aku akhir nyer free semula utk update blog ....tadi baru pas antar report and buat slides for presentation esok ...so now till sunday, aku free ....(sure ada suara sumbang menyampuk kata diorang free ari2 ...jgn menyampuk ok!)

Fav kat rumah aku sekarang nie adalah pengat pisang ...aku ngan adik aku kan influence Semenanjung ...so, dua dua memang suka pengat pisang ..in Sarawak, there is no such thing! hahahaha ...aku masa jumpa pengat pisang dulu pun mushkil ..apa kebenda bubur nie ..hahah now, dah terhook ...sebab susah dapat maka kena buat sendiri ..last puasa aku buat, but nampak pudar coz takde gula melaka ...dah aku dok ulang alik Melaka end of last year, maka stock gula melaka pun berlambak ....


jadi nyer pengat pisang aku nampak cun! takde le putih ajer cam last year LOL ....anyway, mula2 aku ngan adik aku jer makan ...but tengok kitorang melahap, mak aku pun try le ..now mak aku plak terhook ..tadi siap call kata dia dah beli pisang, soh aku buat pengat for our after-dinner dessert malam nie ...hahahaha ..sambutan luarbiasa tu! My dad - langsung tak nak cuba ...he said, pisang hanya utk dimakan begitu sahaja or in the forms of pisang goreng, kerepek pisang or kek pisang ...but not berendam dalam santan kata nyer LOL ...well, kami tak kisah pun, sebab more portion to us!


Now kisah durian plak ...a few week ago my dad balik kampung ...my cousins called kata durian kitorang dah byk yang gugur ...itulah satu2 nyer pokok durian yang berbuah tahun nie! so, laju jer lah my dad balik ....hasil nyer dapat dalam 14 biji gitu ....


and isi nyer punya le manis ...walaupun durian tu colour nyer cam putih dan tak menarik ...and yang penting, semua elok ...rasa cam berebut2 kitorang makan ...kecewa jugak coz last year punya le banyak buah2an ...this year hampeh ...rambutan satu pokok pun tak berbuah ...and not just in our kebun, tapi rata2 semua tempat kat sini ...they all said sebab cuaca yang tak menentu last year mengganggu pembesaran pokok and buah ....mungkin jugak kot ..tapi aku tetap bersyukur masih dapat merasa durian dari kebun my dad!

2 comments:

fendifid said...

Memang kurang kot durian kali ni. Tahun lepas selalu dpt beli durian 50% discount. Tahun ni kureng. T

Liz Duan said...

arkkhhh durian dah musim balik last week kite dah start musang king...berapa ribu calories tu???
telan dulu lepas tu baru pikir , kan?