Saturday, November 28, 2009

Mentari di ufuk Timur.

Again tajuk takde kena mengena dengan posting..and again straight from the sea. Ateh aku pi laut and tangkap ikan kerapu yang besar ni. Berat at least 2 kg. Adik beradik ramai...memang sedap la kalau masak and makan ramai ramai. Tapi masalah utama ialah camne nak siang ikan besar ni? 4 orang ok mengerjakan ikan ni. Fid, Kakak aku, adik aku dan bibik adik aku. Aku? Pi ambik pisau besar kat umah sebelah pastu bagi kat diorang berempat...pastu lari pi cyber cafe he he he. Time left home 12.00pm.
Pastu aku balik umah...tak masak pun lagi. At last kol 3pm baru dapat makan ikan ni.

Kasi goreng dulu garing garing.

Nak sedap letak tepung sikit kat ikan ni...tapi ikan tu kena betul betul kering sebelum boleh sapu dengan tepung.
Tara...siap dengan kuar 3 rasa. Ikan ni siap kena goreng 2 kali sebab nak pastikan betul betul masak. Lapar giler mana nak tunggu ikan ni masa. Mood makan pun dah kureng masa tu. Camne kalau makan kat kedai 1/2 hour je siap sume masakan kan kan kan?
EJ takde masa lunch sebab dia pi outing dengan cousins dia ke Seremban 2. Diorang tengok wayang...so kol 5 pm aku pi Seremban 2. Fetch anak buah sume hantar pi terminal bas untuk diorang balik PD. Kami terus balik KL.
Sampai Kl fid suggest singgah makan kat Satay Station. FIL aku memang fav makan sate.
Kami lepak kat atas. Aku snap gambar tempat diorang bakar sate tu.


Wajib. Mi rebus. Aku belasah sorang.

Air lak apple asam boi. Ej fresh oren.


Kat meja sebelah ada satu family with 3 kids.
EJ - tengok diorang tu...macam best je kan ada 3 anak. Biler kita nak camtu?
Aku - baik fikir betul betul. skrang ni nak makan ie cream 31...mintak je dapat. Cuba kalau ada 3 orang...3xRm10 dah RM30. Mesti daddy cakap...beli ice cream traffic light je la Singgit satu.
Ej - bukan nak 3 terus...tambah sorang je lagi adik cukup la
Aku - baik fikir betul betul. Ada adik nanti banyak dah benda tak boleh buat. Nak tengok wayang sume tak boleh. Nak pi jalan pun tak boleh.
Ej - (bosan dengan alasan aku) Eh..camne kita boleh buka topic ni? terus ajak tukar topic...pastu kami bertiga gelak besar je. Lawak tul time tu.
Ayah Fid. Dia ikut kami balik PD. Sempat la Fid bawa FIL pi rumah sedara dia kat Teluk Kemang dan Bagan Pinang.

Sate ayam dan daging yang Satanem.




Lepas makan. Fid ronda ronda tengok gambar dan rumah ni since tak ramai pelanggan lagi masa ni. Patut la Ej biler makan pun tak tahu duduk diam...kah kah kah...lariiiii

Kenangan makan kat bilik ni dengan Nuarlin dan Zamreen masa first time try Satay Station. Riuh masa tu...seronok.

3 generations.

Ej tak makan sate. Dia makan nasi impit dengan kuah kacang je. Siap order tambah. Maybe time raya orang dan awal lagi...so orang belum ramai. Order apa pun tak lama sangat tunggu. Biler Eat nak roger roger aku makan sate sesama ni? Haus hauss..

3 comments:

Ejin said...

korang guna tepung apa utk saluti ikan tu sebelum digoreng? My thai fren dulu selalu guna tepung jagung - utk lagi crispy kata nyer ....

fendifid said...

sebaiknya tepung jagun la...tapi kalau takde tepung gandum pun ok...belasah je.

Liz Duan said...

misha, tengok next year...doa banyak banyak ok!