Tuesday, November 24, 2009

Melaka - Cendol Nyonya dan Seafood Muara Sungai Duyung

This will be the last time I'm posting about the cendol yang maha sedap ini. Tipuuuuuu. ha ha ha.
Bersusun ok kengkawan dok ajak aku pi pekena cendol ni. Tengok l bila aku free...boleh aje. Bukan jauh mana pun kan Melaka ni.

Hari pertama aku dah pekena dulu sensorang. Aku tapau while waiting for Zamreen makan langsat. On 2nd day lepas pekena seefood dinner singgah tapau lagi untuk geng sume.

Ej siap request no kacang...sesenyap dia je pi order.
Hari terakhir lepas penat berjalan while mencari battery untuk fan mainan EJ tu...aku dgn Ej je singgah pekena cendol ni berdua. Ej cakap sedap sangat and dia habis sampai ke titisan terakhir. Muka Ej yang tak sabar.

Nampak tak the ice yang very soft macam snow ice. Santan yang pekat putih melepak.

Ej yang happy. Masa ni geng ronggeng lain sibuk berposing kat meriam bagai.
Lepas meet up dengan yang lelain, kisahnya sume nak ke kedai cendol ni. Aku pi jalan sesorang ke dedai dessert 88 tapi dah habis cendolnya. So aku beli kat dessert 86. Tengok ni. Meletops presentationya. The gula melaka very thick macam madu.


Mama reen kata tak minat cendol tapi tertewas dengan kesedapan cendol ni. Maybe sebab tak muak kot rasanya. Just nice macam tu. Ape ape je la kan. Kalau orang tak minat pun aku tetap minat kat cendol ni. Sape nak pergi..jom roger roger.
Mama reen dok suggest pi pekena seafood kat Muara Sungai Duyung ni. Layannnn..Walaupun sesat barat berpusing pusing...nyaris nak ke Muar. Izma dah cakap ikut jalan from Banda Hilir. Tapi konon nak ikut short cut..akhirnya long cut. 3 talian hayat kami dok roger roger akhirnya dengan bantuan Izma (adik mama reen) kami sampai juga k tempat ni. Berbaloi baloi.
Kalau nak ke sini...from Banda Hilir jalan depan Mahkota Parade pusing kiri depan Carefour/Gulatis....pastu ke kanan dan terus ikut sign board Ujung Pasir. Terus sampai jumpa Padang Temu....sampai jumpa sungai duyung. Turn right the very first turn betul betul selepas jambatan. Ada sign board Medan Ikan Bakar (tak berapa terang waktu malam sign board ni). terus ikut tepi sungai tu sampai jumpa Kedai warna Kuning.


Kuah Kicap untuk makan dengan ikan bakar. Kami ke sini 2 hari berturut turut. Hari ke2 baru order ikan bakar.

Sume ghairah nak tunggu ketam. Ej dah pesan suruh order banyak sikit.

Muka tak sabar.


Muka orang orang dah kekenyangan.

Tahu bakar. A bit dry.

Kupang masak cili. Hari kedua Ej try makan lepas tengok aqif dok cicah sup sayur...sedap katanya...siap suruh aku order lagi padahal semua dah nak balik.

Pepahat masak halia. Aku kureng sikit pepahat ni...sebab cam getah.


Ni yang master peicenya. Ketam goreng bercili. Masa first day sangat fresh dan sedap. On Second day kureng fresh sikit.


Ej yang tak sabar nak baham ketam goreng kunyit dia.

Ketam goreng kunyit


Sotong goreng tepung yang sangat sedap.

Ikan Jenak 3 rasa.

Ikan Jenak sweet sour. Aku pefer yang ni. Boleh makan dengan nasi putih or nasi lemak. Ada otak otak jugak.
Lepas dah kenyang...bayar...fid dengan mama reen sempat ambik gambar gambar ni.

Scallop. Aku tak tahu kalau order nak masak apa. Masa makan dulu pun kat Victoria Station combo dengan steak.


Lokan. Dulu time raya je mesti Arwah mother in law aku masak lokan ni. Siap di giling rempah ratusnya. Itu semua kenangan terindah. La ni...aku tengok je la lokan ni.

Kupang

Pepahat aka bamboo shell.
Kalau sesapa ke Melaka jangan la lupa pekena seafood kat Muara sungai Duyung ni...berbaloi baloi.

6 comments:

fido said...

isshhhh.. awat aku terasa biler si moncet ni comment psl lokan erk??? mmmm... buat x tau jer lah!!! ahaks!!

Liz Duan said...

korang melampau penuh meja makan...kite org food ni not as adventurous lah...cendol tu nampak yummy gilos!

fendifid said...

dah nama trip pun jalan jalan cari makan. kalau nak shopping baik kat KL saje.

Ejin said...

uishhhh semua nyer yang menarik belaka ...ketam is my fav, cendol pun my fav, pepahat pun suka jugak...sotong goreng tepung pun suka ....korang zalim tunjuk gambar2 nie!

Mard said...

hmmm... been there (MSD) once but using another route... not via Banda Hilir but via Lebuh AMJ

fendifid said...

lebuh AMJ? sound so alien...ha ha ha