Tuesday, December 1, 2009

Buah Mawang



Korang pernah tengok tak buah nie? We called it buah Mawang ...aku tak brapa suka ..sebab rasanyer yang masam (walaupun org kata manis, aku still terasa element masam buah ini) and tekstur isi nya ...macam byk serat sangat ...not even sure serat is the right word to describe it ...like banyak urat2 dalam buah tu ...


Tapi this is Jane's favourite...suka sangat dia makan buah nie ...masa tahu dia nak balik aritu, my parents pi balik kampung utk kutip buah nie ....sekarang kan musim buah, so byk le buah2an ada, and buah nie mcm terpinggir ajer ..cuma yang betul2 minat akan cari buah nie ...utk dapatkan isi nyer, kena hiris kulit like this:




Buah nie very versatile ...isi nya boleh dimakan bila dah masak ranum like this, or masa masih muda - utk dibuat jeruk....and biji dan kulitnya juga boleh dibuat makanan ...adik aku ngan mak aku selalu buat jeruk buah mawang style org Sabah - diorang parutkan biji buah nie sekali utk dimasukkan ngan buah yang dijeruk ...

5 comments:

fendifid said...

tak pernah dengar da tengok...ni first time. biler lagi musim buah ni? aku nak pi kuching nak rasa sume buah kat situ

Ejin said...

hahaha ...sekarang nie kira musim buah le ....parents aku ke kebun awal pagi tadi ..kata nya nak ambik buah dabai, rambutan, langsat and manggis ..and beli durian utk aku ...

Liz Duan said...

best nya kan ade dusun...mega betul! like fend, aku tak kenal buah ni....kalau masam aku pass!

Eat said...

Besarnye buah mawang tu Ejin!!!! Mcm sedap je...

Eat said...

Buah dabai tu apa pulak?