Sunday, December 6, 2009

Kuih Seri Muka


Dengan bangga nya aku nak announce yang adik ipar aku pandai buat kuih seri muka ...bukan apa, my SIL nie jarang sekali masak! Tau-tau biler balik dari Riyadh ajer, rajin plak mencuba masak kuih nie utk kitorang ...dia dah buat beberapa kali masa kat Riyadh ....

so, ada satu petang tu, aku dapat call soh aku singgah ke kedai beli bahan2 ....hehehe suspen ajer! sebab apa, masa tu dah kol 5.00 ptg, and aku plak sedang stuck kat jam di Jalan Central East ..jauh tu nak balik rumah! Sampai2 ajer kat 10th Mile dah 6.30pm, sib baik kedai yang jual kelapa parut masih bukak, aku beli 2kg tau ...tapi yang geram nyer biler sampai rumah, masa Jane nak masak, kelapa tu dah bau semacam! dah basi! Sib baik ada santan packet ...

Then malam tu Jane terus buat ...first attempt, kuih agak keras. Tapi tak mengalah tu, coz the very next day ask me to get more santan utk buat kali ke-2. This time the result was B.R.I.L.L.I.A.N.T! Sedap ....lemak and lembut ..tips nya mesti rendam beras pulut dulu (first attempt nak short cut and jimat masa!) and jangan kedekut santan ...hehehehehe ..aku bawak pi opis ...licin! Even my fren Haslina pun dapat a few slices ...and she gave two thumbs up utk Jane ...

The process buat kuih seri muka - aku ambik gambar ajer - tak tau susunan yang betul or the ingredient used!

adunan hijau utk lapisan atas ...


beras pulut yang dah direndam, di gaul nngan santan & dikukus ...


10 comments:

Liz Duan said...

this is one of my favourites...tapi tak erti buat!

Mard said...

same here... only reti to eat. hehe

Ejin said...

aku pun tak reti buat ...yang nie pun aku tukang ambik gambar ajer, Jane yang buat semua tu ..and aku tukah perabihkan, siap bawak ke opis lagi!

fendifid said...

Caya la Jane...aku prefer yang pulut nipis and hijau tebal...sebab kengkadang...orang buat part pulut tawar hebeh...kedekut garam.

Cayosss la kak long...tak habih habih dengan erti erti...lariiiii

Compare comment Liz Duan and Ejin. Sorang erti...sorang reti.

Eat said...

Yummy nye...

Aku pun tak 'erti'(heheh!!) nak buat tapi mcm senang je kalau baca resepi lah..

Liz Duan said...

asal paham lah ...he..he..he..

Ejin said...

hehehehe ngko nie fend, nampak aje ..aku baca komen liz, and just assume dia tulis reti ...hehehe spped reading!

Misbehave said...

sabarjela, i baru igt nak belajar buat kueh tu, rupanya gamba sajok.hhahahaha.

Ejin said...

misbehave: resipi ada coz my sister in law yang buat - i just took picture...nak ke? kalau nak i buat posting resipi plak hehehehe

Misbehave said...

watla posting resipi .NAK NAKKKKKK! :)