Tuesday, December 1, 2009

raya menu: ketam, udang & jellyfish ...

Last Friday, pagi raya, aku ngan Jane and Al pi airport awal2 pagi...my brother took the first flight out to Kuching that day, so sampai Kuching before 9am ...sebab dah keluar awal, my parents told us to beli ajer apa2 benda yang kami nak kat wet market ...adik aku veto kan decision so that kami ke Pasar Basah Batu 7 ..dia nak breakfast kat area2 situ so that tak yah tunggu lama dalam kereta ngan Al katanyer ..aku selamba rock ajer parking tepi jalan kali nie sebab aku tahu aku zap zap zoom ajer kalau ke pasar basah ..cannot tahan the smell and environment ...

anyway, aku beli ketam, udang and jellyfish ...jane plak pi bahagian sayur2 ...untuk save time gitu! so last friday aku dok makan ketam (in sweet soya sauce resipi my dad) - gambar last friday takde sebab masa makan tu dah malas nak keluarkan camera ...but this was gambar taken sebelum nie masa makan ketam kat umah adik aku di KL ..hehehe...ada gambar ketam jadilah!


Then we also had udang - selalunyer we all buat umai udang, but last week my dad buat udang goreng ajer - request from my SIL. Aku cuma makan satu ajer - sebab dok sibuk concentrate ngan ketam kot ...heheheh


and my mum plak buatkan kitorang umai jellyfish ...this is the photo of jellyfish yang belum dipotong lagi ....dulu2 aku tak makan benda nie ..geli konon, tapi a few years back aku "termakan" and "tersuka" plak ...so now aku boleh le makan sket2 ...adik2 aku kalau balik KL selalu tapau benda nie ...not sure plak kat KL ada ke idak ...nak tanya fend, jgn harap le...dia pun bukan pengunjung wet market! kang rosak kasut Bally dia hahahaha ....





Tapi mmg seronok le sebab semua ada kat rumah - except adik pompuan aku yang dah 2 minggu lebih outstation kat Sabah ...riuh rumah kami ...my parents pun nampak cam happy ajer ...

6 comments:

fendifid said...

tak pernah makan jelly fish ni...sedap ker?

Ejin said...

ok lah ..it is an acquired taste ...ngko datang umah aku, nanti aku soh mak aku buatkan umai jelly fish kat ngko ...

Liz Duan said...

tak biasa jugak makan jelly fish...bukan benda ni gatal ke???obor obor kan?

Ejin said...

yea, it is also known as obor-obor ...ada org allergic jugak ngan this thing ..

Eat said...

Aku rasa jellyfish ni biasa hotel serve appetiser kalau chinese food dinner, gaul sekali dengan seaweed.. Sedapnye!!!

Ejin, confirm Pasar Tani Mega Shah Alam takde benda ni.. apa kata, ejin, kau post kat aku byk2, pastu aku berniaga kat pasar. hahaha!!!

Ejin said...

kah kah kah ...lawaks! tapi kan today aku bawak buah dabai utk di jual kat opis ...tak sampai 30 mins dah abis! aku just letak ajer yang mak aku dah pre-pack kat general opis ..and akak 2 kat situ tolong jual kan ...syiok mak aku nanti sebab ada pasaran kat sini ..siap ada org request lagi esok!