Sunday, September 25, 2011

Shanghai trip Part 3: The Bund

heloooooo ....ingat tak yang aku gi Shanghai masa puasa aritu ...and so far ada a few je posing about that trip ...well, aku gagahkan diri hari nie utk buat posting tu ...hehehehe today akak happy coz pagi tadi gi pampering ...gi salon ngan my mum ...mum gi potong and colour rambut, akak plak gi wash, massage and buat hair treatment and steaming ,,,heaven gitu ...kepala rasa ringan, nak buat posting pun senang ati LOL


back to cerita Shanghai ...i went to the Bund on my second day kat sana ...plan nak gi awal2 supaya tak panas tapi ujan mencurah curah ...malas nak berkurung kat bilik, aku tanya kat org hotel mana mall yang paling dekat ...they said Wanda Centre paling dekat ...dalam 15 yuan gitu ...so, they lent me an umbrella, and hailed a taxi for me ..maka aku gi le sana ....aku tengok biasa2 ajer ...pas sejam kat situ, saw the rain dah berhenti ...aku hailed another taxi untuk ke the Bund ...berlaku lah masalah komunikasi ...aku kata nak gi the Bund, taxi driver tak tau ...then pas dua tiga kali explain pun dia tak faham, aku bukak pintu taxi and ask org2 yang queue for taxi outside to translate for me ...baru driver faham .....rupanya it is also known as Zhongshan Road ....tip: always ask the hotel people to write the name of the places you want to visit on a piece of paper ...senang nak berkomunikasi ....

view of Huangpau River ...


the Bund nie memang famous ....a must see place kalau visit Shanghai ...it is a very long waterfront ...esplanade ...sesuai untuk jalan2 ...tak kira siang or malam ....both offers magnificient views! Th Bund nie located kat downtown Shanghai ..very modern, high rise buildings kat sebelah Pudong ....with Pearl Oriental Tower, financial district etc ...sangat mengagumkan ....


Pearl Oriental Tower at the background ...pakcik dua org nie reminded me of my dad ..suka pakai baju putih camnie kalau kat rumah LOL

Esplanade nya agak panjang ...jenuh nak jalan front ine end to another ...org pun cam ulat taik - bak kata fendi - sebab too crowded ...with locals, with tourists ...yang berkumpulan, yang sorang2 cam aku ...yang bercouple couple ....susah nak ambik gambar...too many people sampai ada tempat yang macam nak berlaga vontot ....

 see ...too many people!


tapi biler kat tempat2 yang jauh, dah kurang orang ...@People's Heroes Monument

tapi aku kan excited lebih ..so jalan till the end ...sampai People's Hero Monument ...pastu masa nak patah balik tu cam tercunggap2 ...letih .....tapi banyak tempat untuk duduk berehat ..and the view was worth it!



Gambar2 banyak lagi ....aku akan buat posting gambar jer nanti to show those photos ...

13 comments:

fendifid said...

very modern...so nampak hutan batu sana sini. cakap pasal delay buat posting ni...posting bandung nko dah habis ke?

Ejin said...

Posting bandung dah lama abis pak...posting penang yang byk belum buat lol

Eat said...

Banyak nya ulat taik kat Bund tu...
But very modern. and yes Ejin, the 2 pakciks mmg meneyerupai yr dad.. hehehe!!

Liz Duan said...

kalau duan sampai hero monument tu esti kutuk gila..."so now nak buat apa?"....

by the wway banyak nya posting mcm lama noh aku tak jenguk blog!

Ejin said...

kat ujung2 tu, pas Hero's Monument ada byk restoren .....and kedai2 untuk korang ....just cross the road to get to Prada, Chanel, Gucci etc ...so, jalan jangan tak jalan LOL

fendifid said...

Liz..nko dgn duan kalau sampai je kat monument tu..posing posing la...pastu nyanyi lagu kebangsaan negara China. Lol.

Liz Duan said...

..kah..kah...fendi buat gila...aku diri tegak nanyi dgn penuh semangat waja....dia org-- org jaga lintas jalan pun muka macam nak telan org tak de lah macam police kita ada tagline mesra rakyat and all....takutssssssss

Ejin said...

betol ....polis2 or org2 yang beruniform kat sana semua muka garang ....takut tengok ..macam kiter buat salah ajer!

Liz Duan said...

kan....so be blessed with malaysia tanahair ku!

Ejin said...

pas nie gi Pavillion, korang nyanyi lagu Negaraku ....sambil tunggu pintu Pavillion bukak ...boleh?

Eat said...

Bila time korang nak nyanyi nanti call aku.. nak ambik video!

fendifid said...

Ita nko kena tunggu lagi 7 mths baru liz turun KL lagi.

Ejin..muka garang je yg kerja uniform sebab nko kata yg hensem bawak taxi. Lol.

Ejin said...

kah kah kah ...yes, that driver memang hansem ...tapi sayang nya, suka nohhh ludah sana sini LOL ...geli aku!

lagi 7 bulan ke liz turun KL???? aiyoooo banyak stress le dia nanti kalau takleh shopping for the next 7 months!