Tuesday, September 13, 2011

kuih raya ...

Raya kan sebulan...so, tak jadi masalah le update pasal raya lambat2 nie kan? dari takde update langsung macam akak kiter yang dok kat Shah Alam tu ....laptop dia kan main lip lap lagi ...tapi takde nyer nak buat posting ...haus dah sampai tahap dehydrated nak mampus LOL (kan Fend kan?) ...

anyway, kiter nak citer pasal kuih raya ...hehehe kan dulu2 org kata beli kuih tunjuk ..tapi la nie dah zaman digital, semua kuih tu kuih online ajer LOL ...hahahaha aku biasa order from this guy kat uni aku nie ...memang tak pernah miss ....sebab status customer tetap tu lah maka mamat tu emel kat aku senarai kuih yang available this year - complete with harga, and tarikh penghantaran ...2nd ramadan dah dapat dah emel tu ...and guess what, 2nd ramadhan jugak le aku dah settlekan hal meng-order my kuih raya ....hebat tak???

so, nak temeng kuih raya aku ...LOL ...dah tinggal saki baki dahhhhh ...


close up of tart nenas ...2 balang aku order coz my dad suka sangat tart nenas

my fav ...biskut makmur ...sugary with nice nutty centre ....

first time try ...biskut Nestum ... Bemen kata yang nie sedap ....

this year aku malas buat kek ....so just focus on hidangan lain ajer ...lagipun aku kan balik kampung masa raya ....dengan masih tak brapa sihat nya, maka selera makan masa tu belum ok sangat lagi maaaa ...tapi atas permintaan ramai, aku masak jugak other dishes ...

ambik gambar masa org semua dah makan ...LOL ...masa tu baru ingat nak ambik gambar .....masa aku kata kat Liz an Fend yang aku akan buat bihun goreng for raya, liz kata pelik ...but, my family punya tradisi is that bihun goreng or mee goreng is a must on every special occasion ...birthday, gawai, xmas, raya etc etc ...so, this raya was no exception ...

daging chilies masak thai ....


Masa pi open house my colleague plak, nampak dia hidangkan pelbagai jenis kek lapis ...so, aku ask for permission to snap photos (hehehe blogger berhemah) ...just to show you guys betapa banyak nye jenis kek lapis yang ada nie ....sedap2 plak tu ...my fav are kek lapis masam manis, kek mata kucing and kek lumut ...


yang tengah tu, yang warna dark brown is kek mata kucing

macam aku kata tadi, raya kan sebulan ....khamis nie akan ada jamuan raya peringkat universiti kat tempat aku ....and ujung bulan plak jamuan raya peringkat fakulti ....so, posting raya aku akan menyusul yea ...

3 comments:

Liz Duan said...

wow...interesting...

fendifid said...

Ofis aku pun ada open house nx week...siap ada games bagai. Cam malas la nak pi. Balik sure jalan jammed.

Banyaknya kueh lapis...sedap mantap. Aku makan kek lapis kat Kuching aje. Once balik semenanjung trrbiar sampai berkulat. Dah twice macam tu.

Ejin said...

Hahahahaha .... Biasa lah syndrome tu