Thursday, October 6, 2011

World Teachers' Day

Semalam, 5th October 2011 merupakan Hari Guru Sedunia ....or World Teachers' Day ...jangan silap date plak ...ini bukan date Hari Guru Malaysia ...

Bila cakap pasal guru nie, i am sure kiter semua ada guru guru yang kiter ingat sampai bila bila ...coz they leave a lasting impact in our life ...bagi aku, cikgu yang paling aku ingat was masa tadika ...Cikgu Doreen, Cikgu Laila and Cikgu Cathleen ....aku always dapat layanan yang best masa tadika, always dapat toys yang aku nak masa playtime....aku nak gi canteen masa rehat pun one of them akan pimpin tangan ...ngades terlebih aku agak nya lol....cikgu cathleen sampai sekarang masih ingat kat akun...biler jumpa ajer dok cakap, i still remembered how you were masa kindergarten katanya ...hahahaha ...so biler masuk darjah satu, akak terkejut ...aku kan popular kat tadika, suddenly masuk darjah satu aku tak kenal ramai orang ....kebanyakkan muka muka baru ...and pulak tu cikgu kelas garang ....takutssssss ....Cikgu Rosita nama dia ...tapi yang ku ingat cikgu Rosita ni was because she was the first teacher to teach me Bahasa Malaysia ...kecut perut lah, coz masa tu mana aku ada cakap BM or Bahasa Melayu Sarawak kat rumah ...it was either Iban or English ...but, suffice to say, i survived ...and my BM pun ok gak ...except tunggang langgang sket sana sini hahahaha.

Another memorable teacher for me is Cikgu Lim (lelaki) ....dia cikgu maths masa Form 1 ....i like the way he teaches math, senang faham ....unlike my add maths teacher masa form 4 and 5 ....Cikgu Rita, dia pandai tapi kureng masa nak explain ....plak tu asyik cuti jer cikgu nie ...nearly every year pregnant ....byk le cikgu ganti etc ...masa tu mmg math aku teruk ...and selalu tak buat homework ..aku suka tiru kerja budak2 cina kelas aku ...in return i help them with their BM ...hahahaha ....kalau studets aku tahu hal nie, ishhhh abis reputation aku ...

Ramai lagi lah cikgu cikgu yang aku ingat sampai ke hari ini ...masing masing had played a very significance part in shaping my life ....and moulding me to become who i am today ....thank you to all the teachers out there ...jasa mu dikenang ....now that i, myself, is a lecturer, amat bermakna biler tengok ex students berjaya ...got a job...got promotion etc ...rasa macam apa yang kiter buat tu berbaloi ..and there are students who come and see you to say thank you ...terharu tau when it happens ...hehehehehe

3 comments:

fendifid said...

Aku bab cikgu ni...cuma ada sorang je cikgu paling hopeless aku pernah dapat...ajar aku Geografi masa form 5. Entah mana lah cikgu pemalas paling hopeless tu. Harap harap dia tak jadi cikgu lagi dah.

Ejin said...

Now that you mentioned it, aku pon ada a few teachers yang aku rasa tak pandai mengajar ....sorang tu asyik duduk and membaca ajer buku text, and kami kena salin .... Another one plak was so garang, kami semua takut ...end up tak belajar apa apa .....ada sorabg tu merajuk coz budak2 kelas aku kata dia tak panda ngajar, and she retaliated by not teaching us at all ..dia datang and pass a photocopy note and chow ....thinking back, we shkuld have complained ...but masa tu excited coz ada free period ...hahahaha

Liz Duan said...

who can forget one's teachers....mesti ingat lah...macam macam ada...cikgu yg kita ejek pun ada...yg kita ejek dan menyumpah tu....maaf lah kami...kami budak baru belajar masa tu :)