Saturday, March 6, 2010

Kehidupan kat kampung

Last week kan aku balik kampung sebab nak tangkap gambar for my conference presentation ...sambil2 tu aku tangkap gak gambar2 menarik lain kat kampung kampung yang aku lalui ....sebab dari Kuching nie ke kampung aku, banyak lagi kampung kampung yang terletak in between ..


Now musim menuai padi (harvesting kata omputih) ...tapi ada yang dah menuai, and now sedang jemur padi depa ...This is a very common scena kat kampung kampung sekarang nie ..ingat lagi, masa kecik2 dulu, nenek aku selalu gak jemur padi mcm nie ...and then bila dah panas - kitorang (my nenek and me, my sibling) akan beramai2 ke  tempat org mesinkan padi utk transform jadi beras ....and kitorang akan bawak le beras tu balik rumah ...masa nenek (both sides) aku masih idup dulu, jarang kitorang beli beras ...now dua2 dah takde ...and takde sapa yang tanam padi kat sawah2 kitorang ...tiada penyambung warisan ....


nie plak, kepada sesiap yang tak tau, ada lah rupa getah yang dah dijemur dan dijadikan "getah keping" ...sayang sekali korang tak leh bau kat sini sebab bau nya amat menusuk idung!!! aku sungguh tak tahan :-) biasalah kalau kat kampung2 kat sini, one of the punca pendapatan utama adalah daripada menoreh getah ...but malang nya from this is not stable ...sebab harga getah always flactuate ...at the moment it is RM6 per kg ...tapi it can get as low as RM2 per kilo ....and masa ujan plak tak leh noreh ....cousin2 aku yang dok kampung semua nya kerja noreh getah ...and i know how "unstable" their incomes are! Plus kat sini, biasa nya dijual pada tokey2 yang jadi middlemen ...so, faham2 je lah ...tak seberapa yang diorang dapat ...


and this one I am not sure which kampung ...tapi aku stop here to take picture of the Kelingkang Range (boundary Sarawak and West Kalimantan) ...and saw this ...longgokan kayu lapis ...am sure ini utk someone utk bina rumah! Normally here, i mean kat kampung2, diorand tak beli papan lapis ...sebaliknya, they tebang pokok2 diorang sendiri (kat tanah diorang le) ...and make the papan themself! Normally, kalau diorang tak reti tebang pokok or takde chainsaw, they all upah le sesiapa kat situ yang ada expertise and tools ...coz, that's what we did masa buat rumah panjang dulu ....

ok...that's all info kemasyarakatan yang ada today ...next posting will be about makanan (i think)!

3 comments:

Liz Duan said...

bau getah sekerap tu mmg menusuk hidung...dulu kalau travel nak sampai Tiram ajer dah start keluar bau getah so kite tahu dah dekat dah ni....

fendifid said...

Masa selalu mabuk naik kereta kecik kecik dulu...i like bau getah sekerap masa on the way balik kampung. Somehow bau tu kurangkan rasa mabuk aku untuk muntah. Tak tau macam mana nak explain tapi itulah realiti lebih kurang 20 tahun dulu (taking into consideration I am 25 years 7days today)

Biler balik kampung setiap rumah yang aku pergi ada tempat simpan padi. Besar...budak budak boleh lemas kalau terjatuh dalam tempat simpan padi tu...rasanya la.

Ejin said...

heran aku camne bau getah tu boleh help ngko tak muntah ..padahal in my case, it is the reverse ...bau getah tu akan lagi buat aku nak muntah ...

yes, kat rumah nenek aku pun ada tempat simpan padi...very big!