Thursday, March 4, 2010

kerja ...kerja ...dan kerja lagi

Tajuk yang begitu sinonim ngan kesibukan aku bulan nie ...tadi baru check diary and from this weekend, aku tak akan dapat enjoy a full 2-day weekend mcm org lain ...sebab nya (1) saturday nie kena jaga exam, (2) saturday and sunday depan ada bowling competition; (3) saturday seterusnya - aku on the way back to Kuching and (4) the last weekend in March - aku ada bengkel kat Santubung Resort ...so, there goes my hari lepak2, bangun lambat ...korang tak rasa ke vibe kekecewaan aku mencurah2 semasa baca posting nie (statement menagih simpati wooo) ...so, dengan kesempatan ini (macam intro minta maaf masa raya!) aku nak bagitau awal2 bersawang le blog ini nanti ....sebab nak harap fend ajer buat posting selama sebulan, kering idea kata nya ...and liz plak tengah "terganggu" fikiran lepas baca pasal earthquake tu sampai tak larat nak buat posting kata nya ..and yang kat Shah Alam tu usah cerita lah...haussss memanjang!

hahaha sedap aku kutuk korang - anyway, berbalik ke posting on hand ...tadi aku jumpa gambar aku masa buat field work last year - from Haslina's camera .... nie masa kitorang buat interview kat kawasan setinggan kat Sibu ...


kajian-kajian yang kami buat nie selalu nyer bersifat kemasyarakatan ...with its humanistic perspective gitu ..so, selalu le pi ke kawasan2 luar bandar, kawasan2 terpencil ... aku suka pi travel2 cam nie coz i will go to places yang, if i were to choose, mmg sah sah aku tak pi ...and bila balik from those trips, I always learned something ...selalunyer adalah moments yang menginsafkan ...and, i hope, to make me a better (and humble) person ...selalu nya aku fikir aku nie ajer yang malang, yang susah ...but looking at other people's lives sometimes membuka mata aku yang sebenarnya aku patut bersyukur sebab ada org yang in situations much much worst than myself ....



yang nie gambar masa kitorang buat tinjauan kat perkampungan di Pulau Gaya (Sabah) untuk kajian inhalen ...and those kids sebenarnya kena berjalan kaki melalui satu denai kecik utk ke sekolah ...


tapi diorang tetap ceria kat sekolah ....




Isn't it heartbreaking biler kiter dengar budak2 yang ada everything tapi tak menghargai apa yang mereka ada? This is another way utk aku meremindkan diri sendiri - not to take things for granted and utk mengingatkan diri aku jugak, masalah kiter kekadang nampak ajer besar tapi ada org mempunyai masalah lagi besar ...harus bersyukur dengan apa yang kita ada ....

Renung renung kan lah (aku dah mcm ustazah plak ari nie) ...

5 comments:

Liz Duan said...

I LIKE>>>> asyik aku ajer korang panggil ustazah...suka ada penyambung warisan...kah..kah..kah...betul ejin, if we are to choose mmg tak sampai to those places lagi lah diva kasut merah 2 inches kan???...mmg menginsafkan benda benda gini....tak tahan tengok budak budak tu....sian sgt!

fendifid said...

a good one ejin...posting ni boleh jadi peringatan untuk semua.

kak long...jangan kan pedalaman...air terjun pun tak pernah sampai...apakah???

Ritchie said...

Mencelah sikit....
X-Kulim ada buat charity kat Kiulu,Tamparuli Sabah.
Under the name Kulim to Kiulu to built hostel (Asrama Donni)at SMK Tun Fuad Stephens in remembrance of Donni John Duin. 11 yr student yg commit suicide in 2007 hanya kerana nak kurangkan beban famili dia dan hari2 kena kutuk dgn kawan sbb bekal makan ke sekolah (nasi n kangkung)sebagai dog vomit.

dah buat Art Auction in Nov 09 dan Persembahan Teater Ghazal Party Queen early this month

Sorry panjang pulak komen ni..

p/s Sungai Kiulu sanggat lah baik untuk White Water Rafting
menurut mates yg dah sampai

Ejin said...

Liz: aku pi pon selalu kena gelak ngan my colleague and bos ...diorang kata "masuk utan pun nak matching matching" and "bawak baju as if pi berbulan2!" ...nak buat camne ...diva masuk kampung (kasut merah tak leh dibawak hehehehe)

Ejin said...

ritchie: sedih nyer kisah budak tu. First time i heard about this.

I pernah lalu ajer Tamparuli masa on the way to see Gunung Kinabalu. Plus my last trip tu mmg nak white water rafting tapi last minute cancel plak coz my bos tak sihat masa tu.