Tuesday, March 23, 2010

Little India, Penang

hahahaha lagi posting on my Penang holiday ...bukan apa, aku malas nak buat sekali harung and cram everything in one long posting ...cam tak best plak ...gambar pun banyak, kang tak do justice to the place, the photos and my memories :-) and rugi aku tangkap gambar banyak2 tapi gambar tak ditayangkan kah kah kah

Aku ngan adik aku masuk area nie sebab cari Sri Mahamariamman Temple ....dengan menapak sebab kereta dah dipark kat jalan yang menghadap Esplanade tu ...jenuh pusing2 sana sini sebenarnya ...akhir nyer jumpa jugak lah ....this temple is the oldest Hindu temple in Penang ...masa jumpa tu temple nie baru dibuka (kalau petang it is open from 4pm) and ramai org sembahyang dalam tu ...so, segan aku nak masuk and ambik gambar ...nie just gambar kat luar ajer lah ..



Little India nie merangkumi Penang Road, Lebuh King, Lebuh Queen and Lebuh Pasar ...ada pasar kat situ but sebab aku pi petang, so pasar nyer dah tutup ....and most of the shops here are selling "all-things-Indian" macam sarees, Indian foods, rempah ratus, bunga-bungaan etc etc ....




I bought a punjabi suit in one of the shops ....my very first punjabi suit to remind me of this trip. Minggu depan baru nak pakai pi opis ...


Kat area nie jugak le terletaknyer Restoren Tajuddin Hussain (kat Lebuh Queen) ..kalau tengok kat Penang's maps of food attraction (bersepah kat airport or hotel), this restoren is listed under the popular and must-try dalam kategori nasi kandar ...adik aku makan roti telur & ayam ros kat sini ...and I have to say, the chicken is yummy


and I jumpa jugak the famous Nasi Dalcha Rahim here ....tapi sebab dah full masa tu, I didn't even try it ...


Balik from here dah gelap dah aritu ...lama kat sini sebab aku tunggu diorang alter my punjabi suit ...tapi ada satu jalan tu nampak very European...just outside of Little India nie...


don't you think so?

6 comments:

Liz Duan said...

mmg the very the tourist lah kau Ejinu ....the last picture tu betul sungguh macam European style:)

Ejin said...

hehehe ...alang2 holiday, biar aku cover satu penang like a tourist :-)

aku suka suasana kat jalan tu ...remind me very much of Europe!

fendifid said...

ye la...photo tu macam kat Berlin...or Calais. Contoh mesti tahap MEGA...kah kah kah.

Wan patut ikut trip nko ni...dapat dia cover all those infamous eatery places that he mentioned in his comment.

Student nko nak score...kena masuk blog ni cari bahan essay diorang pasal tamadun Asia. Apakah??

Ritchie said...

hihihi....aku merayau all out kat penang tahun 1986 n 1993. zaman tu best tak crowded sangat.
ada satu jalan off Lebuh Chulia nama dia Love Lane hehehe
ada jumpa ka?

Ejin said...

Love Lane - of course aku jumpa! kah kah kah ...tu area byk Eurosian sebab tu dinamakan love lane (according to my guidebook)...

Ritchie said...

Note to Ejin: aku pi merayau tau.. bukan ngayau or ngayap....kah kah kah