Thursday, March 11, 2010

Kerabu ke Urap???

Kalau aku malas, or busy or takde teman makan, aku selalu tapau kat kantin kat uni ....sekangkang kera je from my office ...the last three weeks aku terjumpa makanan yang aku tak pernah jumpa kat kedai Mak Zai ...it is a type of kerabu but made of daun ubi kayu .....cari punya cari dalam internet ...and i found that name nyer urap ...giler tak glamer! tapi aku suka ....kena plak ngan selera aku ...so, last weekend aku buat ...saspen bapak aku bila tengok aku shopping barang2 dapur like that ...yea lah kan, selalu tapau lauk pauk ajer ...

Anyway, cara nyer simple ajer ....mula2 tu hiris daun ubi kayu ..and celur dalam air panas menggelegak ...then tos kan ...jgn guna daun2 tua tau ...ambik yang muda ajer ...


same thing with taugeh ...aku suka kalau taugeh tu crunchy, so tak celur lelama ....


sediakan kacang tanah ...tumbuk. Nie utk ditabur2kan atas semua bahan2 tu nanti


pastu buat plak dia punya "sambal" ...boh sket bawang merah, bawang putih, belacan sket, perahan air limau, garam etc ....dalam resipi yang aku tengok takde belacan, tapi aku pepandai tambah!


last sekali, gaulkan le sambal tu ngan the daun ubi and taugeh ...biar sekata (cheewahhhh macam Chef Wan!) then tabur kacang yang dah ditumbuk ...hasil nyer:


my dad plak pi adjust taste dish nie sket ...the following day, dia pun buat tapi dia tambah more perahan limau ...and add some udang kering ...yummy lagi dari yang aku buat!

4 comments:

fendifid said...

betul la ayah nko buat tu...fid kalau buat letak eiter udang kering or ikan bilis (kerabu mangga la tapi...terbaik punya ke puji). kakak aku buat lak ada tambah kerisik kelapa/kelapa parut.

Liz Duan said...

Aku suka jigak ni..jawa panggil pecel..cam rojak sikit kan? Hari tu kat pondok laguna ada ni.aku suka jugak daun ubi ni tapi tak erti beli:(

Ritchie said...

Mmmmm, tapi prefer pucuk paku.

Ejin said...

Liz: aku pon tak reti beli daun ubi ...that's why aku kata pilih yang muda ...sebab mak aku komen, aku boh sekali daun2 tua yang keras dalam kerabu aritu...