Thursday, February 24, 2011

malang tak berbau

Nak citer sket tentang perlunyer alert tentang aspek keselamatan dalam rumah ...jgn jadi macam aku ....dah nak terkena baru nak alert tu semua ...

2 nights ago, aku ngan si budak kecik tu tido kol 12 tengah malam ...budak kecik tu join aku sebab mummy dia outstation, and dia tak nak tido ngan daddy nyer (coz he knows i am a sucker yang dia boleh putarbelitkan kot!) anyway, kitorang setkan aircond timer for 2.5 hours ....then i suddenly woke up sebab terdengar bunyi cam bunyi alarm ...ingatkan Al main remote aircond (which he did often enough kalau aku tido dulu dari dia) ...biler aku check, Al mmg nyeyak tido ngan bantal bucuk dia ....check fon plak kot2 ter set kan alarm, and it was not ...aku confuse ..and dalam keadaan mamai tu aku notice the sounds came from the airconditioning unit ...lampu dia dok berkelip2 cam rosak ...aku bangun and tutup main suis ....that was when I noticed suiz tu panas ...tapi sebab mamai kan, aku gi sambung tido .....

after 5-10 mins gitu aku tersentak, and sedar i should probably cabut plug tu from the socket sebab selalu nyer socket tak panas ...punya lah kan! biler aku cabut, this was what i saw ....


terus terjaga sepenuhnya masa nie ...and went downstairs to wake up my dad ....dia kata takde apa dah lah ...just jgn guna till di baiki ...my dad pun mamai jugak masa aku gi kejut dia ...at that point Al terbangun and said mama bising ....hahahaha ...


my brother and my dad kata it happens probably because ada crack kat socket tu ...to tell you the truth, aku dah lama notice ada crack tu, but tak buat apa2 pun ...just assume it is of no significance ....so, moral of the story, kalau ada crack pada socket, pi lah tukar soket tu utk mengelakkan keadaan yang tidak diingini ...in my case, i am thankful that nothing worst happens as a result of this ....

7 comments:

Liz Duan said...

thanks for sharing...bahaya benda cam ni...kat rumah aku ni pun banyak aspect keselamatan tak dia amik berat...

Ejin said...

tu lah Liz ...selalu take it for granted, padahal semua nyer should be checked sebab kiter jugak yang dok kat rumah tu ....

last night tido tak ber-aircond ...sebab benda tu tak baiki lagi ...

Eat said...

Nasib baik ejin benda tu melt aje.. tak sangka kau boleh continue guna plak yg crak besau cam tu.. hehehe

Ejin said...

tu lah nama nyer tak peka langsung Eat ...heheheh now baru terasa kebodohan aku LOL, tapi nasib baik it wasn't that bad kan ...

fendifid said...

lain kali tak leh take things for granted...bahaya tu.

Secret Drifter said...

wow bahaya leh terbakar tau !!

btw, sometimes bukannya crack tau maybe wire tu short-circuit sampai crack n terbakar !!

Ejin said...

Tu lah (Fend & Secret Drifter) ... i nak ask orang untuk re-check the wiring kat rumah tu ...sekarang dah takut. Bahaya lah, and bukan boleh main main