Saturday, February 26, 2011

pesta udang ....

my mum's fav is udang ....yang besar2 ...dah lama dia carik but jarang jumpa ...so, biler aku jumpa org jual udang2 besar nie and bought for her, my mum was very happy .....aku jumpa kat Batu 7 ...mahal gak org tu jual ..RM55 per kg ....aku beli 1kg plus (4 ekor ajer!)



mak aku buat simple ajer ...masak ngan serai ...but sayang nyer, udang tu tak fresh pun ...rasa very tasteless ...penuh kekecewaan kami malam tu ...


tapi kekecewaan itu tertebus pada minggu berikut nyer ...Jane kan attached kat Hospital Lundu masa tu ...dia selalu balik ari from kuching-Lundu ...and Lundu is very well known for its fresh fish and other sea produce ...Jane pi borong udang one weekend tu ...kalau tak silap more than 3 kg dia beli ....mmg besar2 udang tu ..and pricewise pun cheaper from Kuching...harga about RM22 -25 sekilo ..and FRESH sesangat ....kitorang memang berpesta udanglah ,asa tu ...LOL udang rebus serai (style mak aku), umai udang, udang goreng ....mmg menu utama lah ...bukak ajer tudung saji mesti ada udang ....sampaikan mak aku kata kat Jane, pas nie jgn beli ....kiter rehat dulu from makan udang LOL ...aku yang allergic pun makan jugak ..the smell ajer dah cukup buat terliur ....gatal2 kat muka tu aku rasa a small price to pay utk makan udang fresh lagi sedap cam tu :-)

3 comments:

Liz Duan said...

masak apa dgn serai ajer? rebus aje ke?

fendifid said...

selalu orang masak rebus asam...maknanya rebus dengan asam keping. So masak serai maknanya rebus dengan serai la kot.

udang ni la yang husband lin pancing kat kuantan yang kalau goreng...bau semerbak harum.

Ejin said...

yup ..rebus boh serai etc etc ...kalau fresh, terserlah kemanisan udang tu ...and kalau goreng mmg semerbak le kesedapan nyer :-)