Friday, July 31, 2009

Fieldwork - Bintulu area

Aku kan selalu "menjelajah" tempat2 yang jauh dari Kuching - I mean going to the interior of Sarawak - for my research. 2007 and 2008 was the most intensive aku bejalan - masuk utan! Kira that was an adventure sebab aku bukan nya familiar ngan pergi tempat2 cam gini ...i know i sound sombong but aku mmg jarang sekali berjalan2 kat Sarawak - kalau kampung halaman aku kat UK tu lain lah ....hehehehe

anyway, this was about the trip to collect data- kalau tak silap the second trip bagi projek SIA tu but this time i was leading the group of enumerators- Orang lain tak join masa nie - Haslina was pregnant, then the boss pun sakit juga kalau tak silap - so aku pi la sorang2 ....giler tak confident tau! sebab nak cakap ngan orang mmg susah - aku kan suka campur aduk bahasa. and sebab nie kat bhgn utara sarawak, aku org selatan sarawak - so ada sket perbezaan in language. Result nya at one longhouse tu aku and the org rumah panjang tu susah nak communicate! ngade kan!

so these pictures are taken during our data collection and interview - i think we visited six longhouses at that time, plus we had to stay at a budget hotel coz hotel yang cun semua dah fully book masa kami pergi!

Nampak tak aku???? alah ..yang membelakangkan kamera le ...masa nie that pakcik sedang marah about some issue - we have to be delicate - sebab isu pembangunan and tanah kan, banyak le benda2 yang diutarakan ...kami just pendengar dan pencatat aje ....at this longhouse jugak kami rasa agak risau coz they are a bit hostile towards us ...but, thank goodness, semua org keluar dengan selamat ...


Sepanjang trip tu kami sewa van aje ...hehehe senang! lagipun aku bawak 5 org enumerator!

7 comments:

Liz Duan said...

something which i am not seeing myself to ever experience...visiting rumah panjang...nak ke kuching pun payah kan????...

Ejin said...

hahaha we know lah kak long ...you place yang cikai2 pun Bandung! ehh when are we going for holiday adik beradik cam tu lagi ....should make it an annual event lah kan ...

fido said...

Ejin- awat u kata derang hostile kat korang? derng bt aper??

Ejin said...

sebab tanah mereka dah kena ambik...so bengang le ..and ingat kami from kerajaan or developer to misled them again ...then the discussion got very heated...biler masing2 (the other ppl)start to naik angin ...hentak2 tangan ngko! i have to cakap nicely but secara serious lah (very profesional!) and convince them of what we are doing bla bla bla ...many refuse pointblank to talk to us...but kami buat muka tebal je lah, even tho a few of my enumerators tersinggung ...

fendifid said...

Tatutttttnya.
But pity themkan.

Liz Duan said...

mase kau cakap nicely tu bibir juir tak?...by teh way kau kata aku habis cikai pun bandung kan...well actually it is more like habis bagus pun bandung ...i cant afford anything more lah sayang

Ejin said...

yo lah tu kak long ....aritu kata nak ke Hong Kong....