Thursday, September 10, 2009

Ba Chang

Last weekend, aku teman adik aku pi beli jeans kat Sarawak Plaza ...giler lama aku tak ke sana, in fact since it was re-open after its renovation, it was the first time aku ke sana...kedai2 dia sama aje aku rasa ..but as per tajuk posting ..aku jumpa kuih Ba Chang kat one of the Ramadan stalls kat sana ...


Ba Chang nie kuih cina selalu nyer ..but this is the halal version, using ayam as the inti ...it is a triangular shape of glutinuous rice berintikan ayam ....yang either dibalut dengan daun pandan or daun buluh ...


i love Ba Chang ...dulu my mum and my aunty selalu buat ..la nie since masing2 dok sibuk jaga cucu, we have to get our Ba Chang kat kedai aje ..and jarang jumpa yang sedap, esp the halal version! But yang paling sedap pun is Ba Chang from Sarikei yang aunty Haslina selalu bawak ..that one is super delicious - berintikan kacang, mushroom and ayam! Sebenarnya, aku, haslina & the geng masa tu ada plan nak buat kuih nie ...jgn tak tau ...perancangan tu dibuat pada tahun 2007 ...la nie dah 2009 tapi tak buat2 pun lagi kah kah kah!!!!

7 comments:

Mard said...

i penah makan this kuih a few times, yg halal punye la. Dulu kat pasar ramadan yg 20 mins from my house ada Chinese-Muslim jual, tapi this year takde plak dia... memang sodap.

fendifid said...

selalu nampak kat chinese restaurant tapi takut tak halal. Kat australia byk ikan lumba lumba. Nanti pi Sarawak aku nak cuba rasa.

Ejin said...

susah gak nak jumpa fend ..nak harap aku buat - aku tak reti! hehehehe tu yang plan nak belajar buat since 2007 lagi ...now semua geng yang konon nya nak belajar buat ba chang dah pi sambung belajar ...

Liz Duan said...

mard of course lah hang makan the halal punya....ishhhh...
apa hal pulak ikan lumba lumba?

Ejin said...

yea..aku pun tertanya2 kaitan ikan lumba2 tu dengan ba chang ....

Mard said...

bukan apa liz... sbb ada my frens dok balun yg chinese non-halal nye. tukang jual tu cakap, no pork inside, terus some of them balun it. Pelik kan some people... asal no pork aje, diorang anggap halal.

fendifid said...

pantun dua kerat la...kemaruk dgn watak nasha aziz dalam kasih tercipta

jalan penuh sesak...masak masak.