Tuesday, September 1, 2009

Kisah Karipap Giant

Ni Abang Ngah nak crite pasal Karipap Giant tu. Saje je buat gempak konon pi Kuantan. Kan kitorang balik PD. Mana sempat nak ke Kuantan bagai. Masa dok sibuk pi Pekan PD beli barang untuk buat lontong tu, adik aku roger roger suruh beli daun saderi. Sampai je kat umah, nampak benda benda ni dah tersiap sedia.
Inti Karipap. Kentang dengan sardine.
Telur rebus.
Doh...untuk pastry
Sementara kakak aku masak kuah lontong tu, adik aku dengan Fid buat karipap giant. Sib baik Fid ada sebab dia sorang je boleh buat klip tu jadi. Orang lain try buat tak rupa karipap pun.

Aku tukang snap gambar dan tukang makan je. Tak ambik share dalam kerja kerja pembikinan karipap ni.

Kan besar giant tu ...karisebesar tapak tangan.


Yang dah siap menanti untuk di goreng.

Ej pun sibuk nak tolong tapi tak di benarkan.


Dalam dulang besar tu 10 biji je muat.

Karipap giant yang dah siap untuk di ngap.

Ada tepung lebih, EJ dok try buat karipap jugak. Menjadi lak tu. Mummy dia tunjuk sekali je. Yang ni dia dok try tanpa ada inti.

Bila dah mahir, since inti kentang dah habis, EJ guna sambal bilis kering untuk jadikan inti. Pastu dia klim jadi karipap ni. Bangga tu dia dok eksen. Pastu sape yang kena makan karipap ni? Mummy dia la sebab Ej tak tahan sambal bilis tu pedas.

8 comments:

Liz Duan said...

wah..bere lah aunty liz macam ni..36 tahun belajar buat kliem karipap tapi tetap tak erti ...padah nya belajar tapi tak pernah mencuba...

Ejin said...

aku pun tak reti buat tepi tu ..selalu terburai je perut karipap kalau aku tolong mak aku buat! cayooo lah misha!

fendifid said...

nanti misha ajar la korang berdua.

zamreen said...

terror misha ni, mamareen pun tak reti klim karipap tu, kalau ajar dia anyam daun ketupat pun sure dia boleh nie.

Eat said...

ko belajar 36 tahun liz nak meneglim karipap tu?? better pg check mental ko tu. mana lah tau ada short circuit ke .. hahaha

Ejin said...

eat - ngko jgn nak komen aje...posting ngko MANA?????

Liz Duan said...

nak kena sula mulut si eat...talking about posting....baju kebaya punya posting pun berkurun kan...

fendifid said...

kah kah kah....kak long dengan Ejin dok kehausan. Haus Haus..