Monday, February 22, 2010

Too many chefs?

alang-alang fendi and kak long puji aku masak, aku continue the momentum buat posting perihal memasak nie ...this was years ago, my frens nie ajar cara2 buat chinese dumplings from scratch ...inti dumpling nya is chicken and the other one is lamb ...

 tak susah sangat sebenar nya ...tapi aku punya kerja is just buat dumpling ajer when all the ingredients dah disediakan ..... tu, yang kat background tu is my tangan ok ....hehehe kitorang buat division of labour ...Bruce buat dough, Chen shape kan dumpling, aku masukkan inti ....and Naz and Yammie pun buat inti jugak ..they were not in the pic sebab sibuk jadi photographers!


and it looks like this (before cooking) ...even meja pun bersepah lagi hehehe


to cook, kena rebus dalam air panas mengelegak (i cannot remember if guna stock or not lah)


then, boleh le dimakan .....we had ours tanpa kuah ...and dicicah ngan kicap cili ...yummy ...since aku tak makan lamb, diorang buat another set yang inti chicken ...tapikan disebalik tu, kerja utama aku ialah ...


jeng jeng jeng ..potong memotong kah kah kah ...in this circle of friends, aku mmg tak pernah masak ..my duty kalau kitorang dinner ramai2 is to potong apa yang patut - bawang ke, potato ke, sayur ke ...and then wait till dinner is served ...after that aku lah yang akan cuci pinggan ...hehehe but it was fun ...kenangan silam zaman di perantauan ...

5 comments:

fendifid said...

ya ya ya..not only them...when you were in Cardiff ke...Kent ke..or when we were in Newcastle ke...nko memang ambik contract potong memotong je.

Liz Duan said...

kan...dgn jayanya memotong

Ejin said...

hehehehe ingatkan korang terpegun ngan gambar grilled beef kat posting sebelumnya sampai lupa pasal aku punya expertise memotong tu ...

tapi memang lah, ngan kekawan aku kat sini pon aku selalu ambik kontrak potong sayur ajer ...

fendifid said...

takpe...nanti kat kl kat umah aku ke..kat kuantan ke...nko boleh tunjuk skill masak

Ejin said...

hahahaha no chance le ..sebab kalau ke KL dah penuh dah list of places to try tu ...ingat aku nak ke Williams next trip ...and kalau Kuantan tu, takde masa nak masak2, aku nak jalan2 and makan2 ajer ...