Monday, August 16, 2010

acar rebung

mak aku rajin buat acar rebung ...aritu dia buat satu balang ....nie lah yang aku selalu makan masa sahur ...now, sahur aku dah makin simple ...mula2 tu ajer yang happening ...now just sekadar cepat ajer :-)

anyway, atas permintaan ramai i.e. aku, my sister and my sister in law - mak aku buat jugak le acar nie utk kitorang ...selalu makan with keropok ikan for minum petang!


mula2 rebung fresh tu dihiris2 ...must be halus lah ..kalau aku buat selalu chunky! 


kat kebun kitorang banyak buluh...so, always ada supply fresh rebung ....tapi masa mak au buat yang nie, she bought the rebung from market ...


then harus di rebus ....


then cook ...if i am not mistaken, mak aku boh udang kering, cili, cuka, gula, kunyit for colouring ...itu yang aku ingat ...yang lain not sure plak apa yang dia boh ....biler dah masak, biarkan sejuk ...then can be refridgerated until nak dimakan ...

we love to have it as condiments for keropok ....or as pembuka selera masa main meals ...or kekadang with cream crackers ...yummy!

so, you guess can guess what I'll be having for sahur pagi nanti ...hehehehe

7 comments:

Liz Duan said...

tak pernah makan rasanya...nampak menarik though!

fendifid said...

ye la...nampak menarik...aku pun tak pernah makan rebung buat acar ni. Selalu masak lemak je.

Ejin said...

sedap ....cuba korang try! Tapi aku suka jugak rebung masak lemak ...adoi terliur sudahhhh

fendifid said...

kat sini susah nak dapat rebung yang fresh macam tu...selalunya rebung yang sudah di masamkan...dah di hiris letak dalam air tu.

rebung fresh macam ni kan masak lemak dengan udang...meletops. aku pernah makan kat cameron...pastu biler pi cameron terus ke kedai yang sama cari rebung...pastu dapat kuah je...hu hu hu.

Ejin said...

masa aku kat UK dulu lagi haru ...beli rebung dalam tin utk buat masak lemak ....tak ke sedih tu????

fendifid said...

Kan aku pi New Castle siap beli 2 tin rebung bawak balik Kent...sebab kat Kent takde rebung. Rebung thailand tu buat nasi goreng sedap bangat. Aku tak pernah pulak jumpa kat KL ni kalau ada sahih aku borong untuk masak nasi goreng.

Ejin said...

tak ingat plak aku ngko pi beli rebung tin tu kat newcastle ....aku pun tak pernah jumpa kat sini