Wednesday, August 18, 2010

Tragedi Putu Piring

Tak bercadng pun mulanya nak buat posting hari ni. Sebab takde pun plan nak masak beria ia hari ni. Tak bercadang pun nak pergi Bazar Ramadan ke apa ke...cuma masa on the way balik aku nampak ada orang jual putu piring. Teringat last week EJ ada cakap nak putu piring...tu yang aku terus berhenti kereta terus ke gerai putu piring.

Masa sampai tu ada 2 customers before me. Masing masing gigih tunggu turn. Pastu makcik tu cakap sori sebab kena tunggu lambat. Pastu dia tanya tak nak ke beli kueh koci santan? Aku diam je...geleng. Nak putu piring jugak sebab EJ tak makan koci. Lama berdiri, mak cik tu dok kejap kejap tengok dah masak ke belum tapi tak jugak masak masak. Couple yang depan sekali malas nak tunggu lagi dia terus belah. Pastu aku cakap agaknya air dah kering. Mak cik tu cuba angkat dapur tu dia kata macam berat lagi. Aku cakap lagi...kalau air kurang tak cukup wap..tu yang lambat masak. Mak cik tu try sekali lagi angkat dapur tu...hampir terbalik dapur tu...sebab sebenarnya dah kering kontang...terus mak cik tu masukkan air dalam dapur kukus tu.

Sekali hujan mula turun. Masa tu baru 3 keping je yang masak. Rm2 for 5...so kakak depan aku kena tunggu lagi 2...punya la lama nak tunggu...siap hujan berhenti...baru dia dapat all 5. Then my turn la pulak kan...Ingat kan sekejap...rupanya lama jugak aku kena tunggu...hujan turun balik...berhenti...turun balik...berhenti baru aku dapat putu piring aku.

Sementara tunggu tu sempat borak borak dengan mak cik tu...Lawak antarabangsa betul...rupanya today first day dia berniaga putu piring. Patut la dapur kukus tu berkilat nampak baru. Dia kata semalam baru beli dapur kukus yang berlubang lubang tu. Sebelum ni dia berniaga kueh mueh macam koci, karipap, kueh loyang dan popia goreng. Dia kata dia belajar cara nak buat putu piring dari anak sedara dia yang suggest dia jual benda lain selain kueh mueh. Aku dalam hati dok fikir...mesti rasanya disaster. Pastu untuk piece yang ke5 ...siap kueh tu pecah berterabur...dia suruh aku tunggu untuk 1 lagi...so I got 6 pieces for Rm2. Balik umah aku cerita kat fid...fid terus cakap ayat yang sama..kalau dah first day berniaga mesti rasanya disaster. Ej makan 2 je putu piring tu...aku la yang kena habiskan yang selebihnya.
Putu Piring ...ada yang berterabur. Apparently, rasanya ok. So so la.
Kat umah, Fid pulak masak paprik udang dengan kangkung goreng. Satanem. Aku tak sempat jugak lagi nak ke Bazar ramadan yang besar kat Melawati or Setiwangsa. Weekend ni mesti pergi.

4 comments:

Ejin said...

tinggi nyer kesabaran ngko ...kalau aku takde nak tunggu selama tu ...hehehe that's why aku tak dapat lagi nasi kerabu ..sebab queue selalu panjang!

btw - that papriks looks yummy!

Liz Duan said...

sama dgn aku, i wont queue...yg senang ajer...
suka putu piring -- tapi suka lagi putu mayam

Ejin said...

aku suka putu bamboo ...hehehehe selalu beli kalau aku visit adik aku kat Stapak ...

fendifid said...

Kalau tekak aku yang nak makan sah sah aku tak tunggu...tapi sebab anak nak makan...rela la menanti sambil dalam hati dok kata tambah air makcik...tambah air...kah kah kah.

Ayoo..banyaknya putu. Aku suka putu mayam, putu bambu(susah nak jumpa) and putu piring. Cuma kureng tang putu kacang.(kueh raya yang guna kacang hijau diorang jemur jemur tu)