Sunday, August 15, 2010

Berbuka bersama keluarga

On Saturday after Ej's Da vinci class, we went to Nilai. Dah plan nak berbuka dengan my mom, sisters, SIL, brother and my niece. Aku masak Speggetti. Lain sume my sister and my brother masak. Aku tepek photo beberapa food je. Speggetti tak payah la tepek kat sini...sebab dah pernah tepek dulu.
Sambal ikan bilis. Fid yang masak dengan my sister. Jenis segera...sedap. Bawang sume tak payah susah susah nak blend bagai. Main cincang je. Rasa tetap mantap.
Bubur lambuk. Bubur lambuk ni famous setiap kali bulan ramadhan. Kalau kat KL very sinonim dengan Masjid Kampung Baru. Tapi aku tak pernah rasa pun bubur lambuk Masjid Kampung baru tu...sebab tak pernah free nak pi beratur ambik. Tapi ramai yang kata sedap. My sister masak pun sedap gak...actually bubur lambuk ni macam bubur biasa je...cuma ada tambah carrot, daging or ayam, rempah sup and santan.

Dulu masa kecik kecik selalu berbuka kat Masjid Jamek Port Dickson, everyday ada bubur lambuk and sambal ikan bilis. So my family memang dah biasa makan bubur lambuk ni dengan sambal ikan bilis. Kalau takde sambal...rasa macam tak lengkap walaupun bubur tu memang dah sedap kalau makan begitu saje.

Petai masak cili api dan ikan bilis. Jiran kakak aku yang bagi. Sedappp. Selain dari sumer food tu, adik aku beli popia basah, goreng kangkung dan masak kurma ayam. Memang seronok berbuka ramai ramai dengan food yang menyelerakan. Sudah semestinya Speggeti aku laku. Kakak dengan SIL aku siap tapau. Sudah semestinya mantapkan kalau chef Fen yang masak speggetti bolognese...lariiiii.

Selain dari plan berbuka ramai ramai, tujuan ke Nilai ni sebab nak pass kain kat kakak aku. Untuk jahit baju raya Fid and EJ. Ej punya beli dah siap tapi kena pendekkan kain...sebab panjang sangat.
Lepas dah borak borak...rehat sumer kami terus ke PD. Sampai PD kol 10.30 malam. Hujan kat PD tapi rasa tetap panas. Tapi tidur tetap lena sebab keletihan.
Esoknya on Sunday pergi pasar waktu tengah hari untuk beli barang barang basah. Pastu singgah kat PD Walk. Kakak aku nak beli kasut. Sambil tu Ej main kereta 4 wheel ni.

Seronok gak...orang dewasa pun boleh naik. Rm6 for 15 minutes. I let Ej main for 1/2 hour. Tu pun dia tak puas. Lepas tu balik umah mula operasi masak untuk berbuka. Fid masak ikan kembung masak asam pedas dan beberapa menu lagi. Macam macam...yang home made wajib kena snap photo...permintaan from Ejin.

Akhirnya EJ dapat jugak Puyuh goreng yang dah lama dia hajati. Kat PD Rm2.50 je sekor. Tapi Ej kata yang dia makan dengan BIL Fid dulu lagi sedap.

Kakak aku bagi kueh kasui ni...sedap dan lembut.

Dan juga Apam loyang yang sangat sangat sangat sedap dan satanem ini. Kalau makan dengan kelapa parut yang di parut secara manual macam dulu dulu tu...memang sedap sesangat. Aku dari kecik memang suka apam loyang ni. Setengah loyang tu kami tapau bawak balik KL. Ni sambil type ni aku mengunyah apam loyang ni. Serius punya sedap.


Yang ni rojak melaka hasil masakan bersama Pasangan Remaja. Rasa meletops...sendiri puji la kan. GGG. Tapi yang lawak tu...cucur udang tu tinggal tepung sebab memasing sumer dok pilih udang je. Kan aku cakap takde bunga kantan, tapi it didn't stop my sister from buat kerabu mangga. Tetap sedap...fid tapau bawak balik KL.
Tak puas rasanya balik PD sehari je...tapi nak buat camne kan...esok kerja. EJ pulak ada test. Ej siap komplen tak best balik PD bulan puasa sebab kena duduk kat umah je. Dengan cuaca panas...tak sanggup nak pi mana mana pun. Lepak umah lagi bagus...layan TV..kan kan kan. Layannn.

8 comments:

Liz Duan said...

aku bulan puasa ni gantung kuali lah...weekend makan luar plan nya...sedap2 food kau...aku suka bubur lambok my MIL masak...cedap sgt...

fendifid said...

Kami pulak bulan pose ni banyak masak. Takut terkena beli kat bazar pastu basi. So far onde onde aku baca dalam blog orang lain pun rajin yang basi. Tak pun kerabu yang guna kelapa parut...senang basi jugak.

Ejin said...

aku masa hari ke-3 aritu banyak bazir ...sebab tak sedap, and ada yang basi ...

Makanan korang nie semua menariks ...kecuali that petai ...eeee busuk!

fendifid said...

petak ai tu sedap la...tak caya tanya kak long. peminat sambal udang petai.

Ejin said...

pas makan petai ...toilet busuk...nafas pun macam bau semacam ...if peluh bau ...eeeee serius aku takleh tahan bau tu kah kah kah ...kat sini, my parents and my sister suka petai!

fendifid said...

ha ha ha....jirus je la air banyak banyak

Liz Duan said...

semalam beli petai 2 hinggit...duan kata dia nak gi reban malam so aku kata oklah aku makan petai he..he..he...

org tu jual lauk 3 hinggit sebungkus, aku kata aku nak singgit ajer..dia kata singgit sikit sgt...aku kata oklah 2 hinggit , nak jual tak...oklah kak , dia cakap....kemain kan...?

fendifid said...

certain peniaga memang tak jual singgit or 2 hinggit...dia kata tak reti nak budget.