Saturday, August 21, 2010

Resepi Masak Lemak Daging Salai

Semalam Ejin sms aku mintak resepi masak lemak daging salai. Aku sms and call kakak aku mintak resepi...punya la senang rupanya. Tapi untuk aku kalau nak senang...pi pasar beli barang pastu mintak kakak aku masakkan...senang baitu.

Bahan bahan pun tak banyak. To Ejin...selamat mencuba.

Bahan Bahan
1) Daging - potong tebal tebal 1 inci besar macam steak la lebih kurang...dan di salai atas arang...jangan hangus sudah..he he he
2) Cili api dan kunyit (tumbuk/blend). Kalau malas...guna kunyit serbuk je
3) Serai 2 batang
4) Santan pekat from 1 biji kepala
5) Optional - kentang or rebung

Cara2
Hiris daging salai tu...nipis nipis..macam dalam gambar tu la. Jgn terlalu nipis nanti berkecai daging tu.
Rebus daging salai tu dengan sedikit air kat api sederhana...untuk melembutkan daging. Air tu takat takat dapat tenggelamkan daging. Jangan berladung macam masak sup. Berjam jam nanti nko merebus. LOL

Biler air hampir kering masukkan cili dan kunyit dan serai. Kalau kering sangat tambah air sikit sikit...untuk make sure cili tu masak dan sebati dengan daging. Rajin rajin kacau. Bila cili tu dah masak...masukkan santan dan garam...kalau nak masuk kan kentang or rebung...masuk time ni...tara....masak sampai rupa cam gambar...kena rajin kacau ye...siap.

2 comments:

Ejin said...

looks easy enough ...nanti aku bagi tau my dad ...dia dulu selalu salai daging ..tapi makan cicah cili kicap gitu2 ajer ...heheheh .

btw my dad dah suka sambal sardin - said he is cooking it for lunch today! sib baik aku tak puasa :-)

Liz Duan said...

i've never known kalau daging salai ke hapa...kalau aku jumpe lauk ni kat kedai it's daging masak lemak to me...