Thursday, August 12, 2010

Hari Pertama Berpuasa 2010

Alhamdullilah ...selesai dah hari pertama berpuasa tahun nie ...kat uni aku nie, sepanjang bulan Ramadhan, office hours ditukar ...offices tutup at 4.30 while lunch hour disingkatkan ..so start afternoon session at 1.30 gitu ...it actually tak banyak effects to me ..sebab kami punya time mmg flexible ...but this is more kepada staff sokongan ..

anyway, pas my two back-to-back meeting semalam, aku kuar opis by 4.15 ...ingat tak nak ke pasar Ramadhan ...sebab sure org ramai ..first day pasar ramadhan plak tu kan ...tapi dari kejauhan aku tengok cam ok jer ..so terus belok and park my car ...masa tu org belum ramai ...sukeeeeeee tau! and aku jugak berjaya mengawal perasaan tamak ...cuma beli sket ajer ...


aku beli Roti John utk berbuka ...ok lah, aku makan abis ...so, tak membazir RM3 tu ...


    and aku beli jugak tempe goreng ...yummy! and siap dimakan for sahur this morning ...

umai ikan empirang - sourish, a bit pedas ...yummy!

aku beli umai ikan empirang for my dad - it is his fav, dia pandai buat but malas nak buat sebab nak readykan ikan nie for umai takes time and concentration - ikan banyak tulang! and beli pulut panggang kosong - 3 seringgit (takde gambar - lupa nak tangkap!) for my parents jugak ....diorang tak suka pulut berinti hehehe sebab tu kalau aku tau ada pulut panggang kosong aku akan beli for them ....


my mum plak masak this ...my fav kalau puasa and sahur: sayur asin goeng telur ...


overall, a nice start for my bulan puasa ...nice, simple food ...sekurang2 nyer yesterday aku tak banyak membeli makanan and end up membazir seperti tahun2 terdahulu ....walaupun aku mmg dah tergoda ngan karamel pudding, rojak, cendol pulut and ayam percik semalam ...mungkin next time kot ...puasa kan sebulan ...masih banyak masa untuk merasa all these yummy looking food ...

6 comments:

fendifid said...

ok la tu...jangan membazir. Masa lapar semua nak...semua sedap..lepas teguk air segelas terus tengok sume jadi tak sedap.

Ejin said...

aku suka air nescafe kalau berbuka ...tapi for afters tu baru suka sangat air kelapa, or cendol ...tapi mak aku pesan utk kurangkan ais plak, so tu yang tak beli semalam ...

this weekend baru plan nak buat dessert sendiri utk berbuka ...watch this space hehehee

fendifid said...

amboi...siap plan nak dessert tu...larat ke nak makan. he he he.

Ejin said...

kah kah kah ...plan ajer, jadi tak jadi tu tak tau lagi hehehehe

Mard said...

jarang ke bazar, rimas bersesak dgn orang ramai...

Liz Duan said...

bagus bagus jgn bazir...semalam duan bawak budak2 gi bazaar...pas tu lepas makan a few semua ketat...told the boys ingat what happened today and jgn buat lagi esok....kalau angah banyak no favourite dia nak beli