Sunday, August 15, 2010

resipi som tam

Since coming back from Thailand, aku giler makan som tam - it is Thai green papaya salad ...Aku mmg ada Thai Cookbook - dibeli masa aku kat Newcastle dulu..so a few days before puasa aritu aku buat trial run ...and the tasteand smell was exactly like the ones I had in Bangkok ....cume presentation dia lari sket ....



Resipi nyer:

Papaya muda (yang masih hijau lagi tu) di kupas dan dihiris halus - 1 biji, sederhana besar
pastu, dalam lesung batu, tumbuk bawang putih (4 ulas), bawang merah, chillies and garam
cili nie ikut suka; kat thailand diorang guna cili padi (4-5 biji)...
tapi kalau aku yang tak berapa tahan pedas - aku guna cili biasa (1-2 biji) ...
tambah udang kering sket (kalau suka)
pas semua tu lumat, masuk kan papaya yang dihiris tadi ....
masuk sket2 jer takut lesung batu tu penuh ...
and tumbuk sampai papaya nampak layu ...
but at the same time masih ada that crunchy taste!
add kacang panjang (2-3 tangkai) yang di potong panjang ...
tumbuk sekali
aku tak suka kacang panjang - jadi aku tak boh :-)
add sliced tomatoes (2 biji)- also tumbuk sket2 ...
biar juice tu keluar
season with fish sauce 3 sudu besar), gula (1 sudu besar) and lime juice (dari sebiji lime)
masa dah dihidang kat pinggan, taburlah kacang yang ditumbuk (2 tablespoon of roasted crushed peanuts)

sesuai dijadikan pembuka selera - coz of its sourish, crunch taste ...selamat mencuba kalau rajin!

7 comments:

fendifid said...

Kena tumbuk sume ke? Ingatkan cam buat kerbu mangga tu. Gaul gaul je sume.

Ejin said...

kena tumbuk ...kat thailand depa guna lesung batu yang besar! kalau aku buat, aku tumbuk in batches sebab tak muat nak tumbuk sekali harung

fendifid said...

Kat umah mak ada mangga muda. 1 pd cari bunga kantan tapi xde. Tak dapek nak buat kerabu mangga.

Ejin said...

kat fidge aku la ni ada 3 kuntum bunga kantan ...hehehe bapa aku bawak from kebun semalam :-)

Liz Duan said...

sedap nya nampak nya....

baru semalam beli kan bibik 2 buku resepi yg pocketbook style, satu thai food and another is recipe utk sahur...tak ke cool tu ..he..he..

fendifid said...

Bestnya liz...tercapai cita cita nko nak hire tukang masak...kira bibik boleh 2 in 1.

Ejin said...

best nyer ada bibik yang pandai masak!