Thursday, August 27, 2009

Dating

Dah lama aku dgn fid tak berdating. Hari ni dapat chance...sebabnya EJ dah di post ke umah adik aku. Biler aku call nak ambik dia, katanya nak berbuka dengan cousins dia. Dah berdua tu aku ajak fid berbuka kat luar je. Dengan bantuan Mama Reen, aku dapat contact number Restoran Puteri kat Penchala link ni terus ku roger roger buat booking.

Selalu tengok kat paper je pasal restoran ni. Nak pergi tak tahu tempat. Lepas ada Duke Highway, senang sesangat nak ke Restoran ni rupanya.
One of the owners restoran ni, Rubiah Suparman. Untuk Readers blog canggih 3o something ni, kalau korang nak tahu dulu Kak Long ada masuk pertandingan kat TV3(Apa yek nama pertandingan tu?). Kak Long pilih to interview Puan Rubiah ni sebab Kak Long kata she is her Mentor untuk Lakonan. Akhirnya kak long as a protege terawal lak ikut bersara lepas mentor dia bersara. Cuma belum berniaga restoran je lagi kak long kita ni.


Pasangan remaja.

Kat luar restoran tu.

Restoran ni buat konsep gerai kat luarnya. Macam yang ni ada rojak buah, tauhu bakar dengan bihun goreng.

Yang ni kat dalam. Untuk dessert. Ada bubur caca, kueh mueh, pengat pisang, puding caramel, sago melaka dan lain lain.

Main table. Lauk Pauk kampung dengan nasi, ulam ulaman dan kerabu.

Hujung sekali tu gerai cendol/abc. Sebelahnya roti jala, murtabak dan roti canai.

Gerai ni lak ikan bakar, ayam bakar dan daging bakar.

sedap ke? tak terkata sedapnya.

Cendol. Ok la...walaupun tak leh lawan cendol jonker street.

Roti jala dengan murtabak. Abang Ngah suka bawang colour merah tu. Sape tahu camne nak buat bawang colour merah ni?


Sambal udang, ikan masin, gulai nangka yang sangat power, kerabu pucuk paku yang power jugak. ulam peria dan ayam masak kicap.

Ada gerai satu lagi, yong tau foo, soto dan laksa. Ingatkan Laksa penang, rupanya laksa Johor. Ntah, tak tahu nak komen laksa ni. Sebab kurang minat laksa johor ni.

Tauhu bakar dan rojak buah. Kuahnya sedap.

Daging Bakar dan Ayam Bakar bersama sosnya yang sangat terkenal. Memang dari dulu lagi kengkawan dok puji kuah kicap yang power ni. Masa tu makan kat restoran puteri kat Brickfield.

Caramel gula hangus, sago melaka dan kuah durian dengan pulut.

Makanan kat sini boleh di kategorikan sebagai sedap dan memuaskan. Paling da' bomb ialah ikan bakar dan daging bakar, gulai nangka dan kerabu pucuk paku. Boleh la kalau nak repeat lain kali biler sesekali teringin nak makan masakan melayu style kampung. Cuma frust sikit gulai lemak cili api daging salai takde. Yang ada ikan keli salai masak lemak cili api. Abang Ngah tak kawan ikan keli. Tu yang frust sikit tu.

6 comments:

Liz Duan said...

punya lah berkesan inteview aku tu sampai kau ingat kan????? It was Nona utk pertandingan entah apa...aku actually bidan terjun as they were short by one contestant-so happened on the day tu akak pergi tv3, so the penerbit tu aku kenal masa aku buat Kelab Remaja for RTM dulu nya mintak tolong so kite buat lah dapat lah duit and jam entah apa tak berapa berjenis lah...gold in colour sampai ke sudah tak ku pakai nya...hilang dah terus kot....aku pilih rubuah suparman sebab senang my dad kenal baik...so pergi bodoh bodoh interview....walhal satu haram aku tak tahu about rubiah suparman..she's a nice lady though...dulu selalu gi kedai dia kat brickfileds....
nampak menarik ye food dia...and of course pasangan remaja

Ejin said...

aku lapar tengok posting nie!!!!!

my fav semua ada: royi jala, murtabak, nangka ...cendol ish ish ish ..laparrrrrr

Ejin said...

eeehhhh aku tak tau pun kak long interview rubiah suparman ...ingatan ngko power le fend!

Liz Duan said...

fendu mmg blogger tegar , aku malu sikit nak tnagkap gmabar food...

fendifid said...

Kak Long aku tak tengok pun show tu tapi aku ingat nko ada bagi tahu nko interview Rubiah Suparman.

Aku ambik gambar food ni pun sorok sorok. he he he. kalau aku nampak orang lain pun dok snap gambar baru aku pun snap terang terangan.

Liz Duan said...

kau ni cakap je lah engkau tengok sedap kan hati aku...kah...kah..kah...

itulah bab tangkap gambar ni, aku dgn kawan aku sedap gelak kan org kalau dok tangkap gambar food...member aku dok kutuk aku, sedap gelak org dia pun sama jugak...