Friday, August 7, 2009

Lontong

Makanan ni memang all time favourite aku. Kalau raya kat umah mak aku kat PD mesti masak makanan ni yang bernama Lontong. Jarang dapat makan lontong yang sedap. Selalunya yang di jual adalah cair yang tak cukup santan atau pun kedekut bahan. Kosong je lontong tu.
Kat bangunan pasar seksyen 14 PJ kat tingkat 1 ada 2 stalls yang jual lontong. Setiap pagi je beratur orang dok beli lontong. Yang special kat sini nko boleh order nak makan lontong ni dengan sambal sotong ke, paru ke, daging ke, telur rebus ke dan lain lain. Pastu ada pulak serunding kelapa, kuah kacang dan sambal.
Semalam aku dah makan kat kedai yang hujung sebab kedai tengah tutup semalam. Hari ni aku pi kedai yang tengah pulak. Personally aku prefer yang kedai tengah. Hari ni aku mintak sambal sotong dan paru. Pehhhhh. Satanem. Harganya RM5.50.
Walau pun aku lewat...pedulik...aku selera je menyuap sampai kenyang. Akibatnya aku masuk ofis kol 9.50. Pastu kaedahnya team mate aku yang datang awal dok nganga je sebab system slow separuh mati nak mampus. Tak sia sia aku menikmati kelazatan lontong ini. ha ha ha.
2 days in a row makan lontong. Ada sebabnya. Esok esoklah korang akan ketahuan juga. Yang passti aku happy sebab lontong ni sedap dan lagi happy sebab .... lain kali lah di beritahu.

7 comments:

Liz Duan said...

heiiii lontong my fave...itu org johor punya tau!!!!!!!!!
by the way what the story morning glory????

Mard said...

i oso likey lontong.
antara juadah wajib kitorg for aidilfitri

;-)

Ejin said...

nempak menyelerakan ... i love lontong! Kat sini tak ada ...kalau adapun cair nak mampuihhhh

fendifid said...

lontong paling meletops gedebus yang aku pernah rasa jiran aku masak...mak cik yang buat kueh bakar yang sedap itu. Satanem.

Ejin said...

kuih bakar tu mmg best! Makcik tu tak nak pindah sarawak and jadi jiran aku pulak ke????

Liz Duan said...

aku paling lah tak reti bukan kuah lodeh tu...puas dah try like 10 years ago and once or twice...

fendifid said...

liz..bukan lebur lebur je ke sume sayuran dalam air santan?