Tuesday, August 11, 2009

Jerebu ...ooohhh ...Jerebu

Dah jadi annual event ..every year sure datang bendalah nie …JEREBU! The last 2 weeks dah start kat sini ..and Samarahan, tempat kerja ku …pernah minggu lepas mencatatkan API tertinggi bagi the whole country …always over 100 which means unhealthy..so tak heran aku start sesak nafas …aku kan asthma…keadaan ni memang tak sesuai utk org2 macam aku nie…to make it worst, I have been reading that org-org yang asthamatic adalah di antara org-org yang high risk in terms of H1N1 yang kian menular tu …minta dijauhkan lah …but we can’t never be too careful…and Samarahan plak nearly everyday API nya over 100…teruk!

So, awal pagi tadi aku ke Klinik Dr Tan kat Tabuan …to check my asthma …ada tanda2 wheezing again…plus aku ke sana coz nak antar anak buah aku …he had slight temperature malam semalam…jenuh aku buat sponging kat dia malam semalam …end up dia pass kan virus kat aku coz pagi nie aku start flu and idung berair ..tu yang cepat2 ke klinik…klinik tu buka kol 8.30 pagi..kami sampai sana by 9.00 am hahaha…and sempat posing before masuk consultation room ..adik lelaki aku tu menyibuk nak join gak! Padahal flight dia balik KL belah petang and dia tak pack pun lagi …

Diagnosis nya: aku ada wheezing sound …and slight throat infection ..and start of flu/fever …and now on antibiotic plak. Same with anak buah aku …on antibiotic…Dr. Tan kata better to take the antibiotic early memandangkan keadaan yang tak begitu sihat sekarang nie (jerebu and H1N1) …plus vitamins, and avoiding places yang ramai orang …so, Kuching Fair is out of bound for me and my family (macam le aku pi every year!) as well as pesta konvo kat uni this coming weekend

11 comments:

Liz Duan said...

awat gambar blur tu kak...anyway take care...kite org pun risau sgt dgn angah sebab dia kan ade acute asthma....

Ejin said...

gambar blur sebab nak cepat2 snap before nurse panggil masuk consultation room! so happen, nurse sengih nampak kitorang ambik gambar hahaha

Ejin said...

yes, orge2 asthma is suffering time2 jerebu ....and this H1N1. Doctor advise jgn kuar kalau jerebu ...just stay indoor and kurangkan aktiviti lasak (sports etc)...ckp kat aimran

Ejin said...

OMG..aku silap type kat previous comment ...ada ke patut aku kata kami orge ...orang! cannot imagine i and angah orge macam shrek!

fendifid said...

it's time for you to telan anak tikus. rmaia orang kata mujarab for asthma> apa la sangat after your victory makan bull testicles dengan rakusnya masa kat bandung dulu.

Ejin said...

Cissss celupar nyer keluarkan balik cerita bandung tu! tak sanggup lah fend ..anak tikus is sooo very gross! Kalau salut dengan chocolate sekali pun aku tak sanggup makan

Liz Duan said...

OGRE??????? sape pulak spesis shrek ni?????

Ejin said...

typo lah ...au dah agak dah korang besar2kan hal nie

Liz Duan said...

anak tikus tu masuk perut ...lambat pulak mati menguit nguit dlm perut...yuckssssssssssss

fendifid said...

anak tikus tu kena slowly melted kat tekak dan paru masa on the way go perut.

Ejin said...

takpe lah fend, biar lah aku ngan angah pakai inhaler or nebuliser aje ...tekak aku takleh terima idea anak tikus tu!