Sunday, April 11, 2010

Buah-buahan tempatan ...

Not sure kalau korang pernah tengok ke idak buah2an nie ...tapi kalau kat Sarawak buah2 nie berlambak2 ...This one is what we called Buah Engkala (pronounced as Ang-Ka-Lak) ...and dimakan sebagai lauk gitu ...just cicah sket ngan garam ...rasa nyer aku tak leh nak kata, sebab aku tak suka makan buah nie ..tapi famili aku semua suka (nak buat camne ..aku taste ala2 diva!) ..kata meraka, ada rasa lemak2 manis ....


this one warna nyer pnk - kira dah masak le tu ...kalau belum masak, warna hijau ...and kalau dah terlalu lama warna pink and cam ada lebam2 ....and the one unique thing about buah nie is that you will never find ulat kat dalam nie ...kata org le..so far aku tengok mmg takde pon ....



and yang kat atas nie is buah Tampoi ....one of my fav ...sweet ajer taste dia! and the isi buah nie comes in many different colours ...yang nie is species isi kuning ...ada yang isi putih (like colour langsat) and ada jugak yang isi kemerah2an ....bapa aku byk tanam buah nie kat kebun ...so far kitorang tak pernah ambik pun lagi ..coz niler musim buah tu, faham2 ajer lah ...the top priority org ambik will be durian, rambutan and dabai ...buah lain semua terabai ...aku selalu beli ajer ...but now dah tak de ...the last time I saw ada org jual was in Feb or early March ....so, kena tunggu next year baru merasa buah tampoi lagi ...

6 comments:

fendifid said...

Tak pernah rasa la...buah tampoi selalu dengar tapi tak sure pernah rasa ke tak.

Mard said...

i pun penah dengar buah tampoi tapi tak penah rasa....

anyway, my dad's kebun... derian and mo'tan sedang berbunge.... hehe

Ejin said...

buah tampoi sedap! my fav tu ...tapi durian and rambutan pun my fav jugak ...

Liz Duan said...

dua dua pun tak pernah tengok and dengar...tapi nampak best pulok!

Liz Duan said...

macam lah jauh sgt and beza sgt semenanjung dgn sabah sarawak ni kan? pelik jugak aku!

Ejin said...

aku dah agak ngko tak pernah tengok or dengar pun these two fruits kak long ...