Saturday, April 10, 2010

Resipi Sausage Rolls

Alahai hancus plan aku ...three days ago aku dok sibuk tanya Fendu and kak Long macam mana nak buat kuih ketayap ...konon nyer nak buat kuih untuk bonda tercinta this weekend ....dengan laju, Fendu emelkan aku pelbagai resipi kuih muih ...and semakin berkobar2 aku nak buat! Malang sekali the day after that aku diberitahu yang aku kena attend kursus induksi starting today (saturday) sampai next Friday ...so, tak menjadi le plan nak buat kuih ....btw, aku buat posting nie Friday and saja gatal guna secheduled posting utk kuar hari nie ...kalau tak kang korang rindu kat aku plak (nada diva perasan) ...

Tapi untuk tidak mengecewakan, aku buat posting pasal resipi simple untuk sausage rolls ...nie resipi kawan aku (Noraishah Abdul Rahman) and gambar2 nyer pun aku ambik gambar2 from koleksi gambar Nor ...aku rasa very simple ...korang buat le dulu, then bagitau ok ke idak ....

Cara:
1. guna Roti Paratha Kawanku.... (see, tak yah uli2 pun!)
2. 1 piece bulat kan, potong 2...then tarik2 ngan jari jadikan segi empat panjang.
3. bhgn tepi sebelah kiri ngan kanan potong serong sikit dalam 2 cm. agak2 boleh dianyam...
4. tgh2 sapu ngan mentega, sos..atau balut ngan cheese ikut suka...then letak la sosej..
5..part paling tricky nak menganyam..anyam cam style anyam tikar mengkuang...hahha...

sebelum dibakar, it should looks like this ...


and after dibakar ....sedap nampak kan?


so, apa lagi??? cepat2 le pi supermarket beli bahan2 and buat sausage rolls sendiri ...senang bangat!!! Aku akan buat nie lepas balik kursus nanti :-)

Selamat mencuba semua ....

3 comments:

Liz Duan said...

nampak sedap....nak try????...emmm...boleh lah one fine day:)

Ejin said...

kah kah kah ...aku pun macam tu ...kena tunggu one fine day :-)

btw, tadi aku makan kuih ketayap for our coffee break ...dapat gak makan kuih hijau tu yea, cuma bukan aku yang masak ...

fendifid said...

When I read Kak Long punya "one fine day tu"...registered in my head as "NEVER". Automatically my brain cells computed macam tu. Apakah?