Monday, April 26, 2010

PAU

Aku tak pasti la dari mana asal usal PAU. Ada berjenis jenis pau. Yang popular ramai orang dok mentioned ialah PAU kat Tanjung Malim. Aku tak pernah lagi try. Last month masa melawat orang sakit kat Hospital Putrajaya aku ada beli Pau inti rendang daging yang Satanem. Masa tu nyesal beli 2 biji je. Tak sempat nak ambik tahu apa nama company pau tu.

Tadi masa ke Hospital Seremban, abang aku ada mention kedai kat Ground Floor jual Pau sedap. Ej lak nak corn. So kami pi la cari cafe tu. Jumpa Pau Cahaya. Pastu aku nampak ada pau rendang daging. Terus beli. Sedap sangat sampai tak sempat nak ambik gambar pau tu.
Kalau korang jumpa kat mana mana Pau Cahaya ni...jangan lupa try. Esp yang inti redang daging. Memang satanem. Terasa dagingnya. Selalunya aku beli pau kalau kata inti ayam ke daging ke...yang penuh...kentang dengan bawang je.
Yang ni pulak Pau homemade dari Dapur CT K Sentul. Nak order ke? Roger roger. Kalau nak compare pau homemade dengan beli, aku prefer pau homemade sebab tepungnya yang lebih kenyal dan mengenyangkan. Yang beli biasanya lembut sesangat. So satisfaction kureng.
Tapi pau dari Jepun aku tak gemar langsung. Bagi free pun aku tak nak. Sah sah tak sedap langsung. Tak tahu la korang...suka ke tak dengan pau jepun.
a.k.a penamPAU Jepun. pernah rasa ke?

6 comments:

Liz Duan said...

...angah suka pau...ada sekali dia mintak pau masa tu kecik sikit lah...pas tu kite tanya mana mana tak nampak kedai ...pas tu dia tunjuk tu kedai cina jual pau....we was like "apa nak beli pau kat situ" kau baca nama kedai tu...sampai sekarang afi suka sebut cite ni bila angah cakap nak pau.

fendifid said...

Sib baik dia kecik...kalau sekarang ni mintak pau kat kedai cina tu...duan bagi PenamPau.

Ejin said...

hehehehe ....aku suka pau inti kelapa!

fendifid said...

Pau homemade tu pau inti kelapa la tu. Satanem.

Ejin said...

aku pernah cuba buat ...tapi keras! so, aku give up ...dulu2 masa nenek aku idup lagi, she often made kuih pau inti kelapa for minum petang ...

and she also made kuih ketayap for me if she knew I was going to visit :-(

fendifid said...

camne boleh keras? member fid, CT K tu..sambil sambil layan tetamu dia boleh ke dapur bancuh tepung. Kejap je aku tengok dia buat. Nanti aku minta resepi dari dia.