Friday, April 9, 2010

Gardening @ weekend

Maaf yea kekawan & readers semua ... lama tak buat posting ..sibuk jugak lately nie ...plus my eldest nephew, Alistair, tu demam sejak Rabu ..so, bila nak buat posting ajer dia panggil mama ..mama ..mama minta didukung, so he has to come first lah ... tapi posting2 kat my other blog ada gak sket2 diupdate ...cuma 30-something nie jer terbiar (i am hoping Kak Long and Abang Ngah to cover my slack ..org Shah Alam tu aku tau HAUSSSS) ...

Anyway, last weekend I tetiba terbuka ati utk re-potting some of my plants kat rumah ...hajat nak re-potting nie lama dah, tapi always tertangguh ...tapi last weekend cuti panjang (sebab Friday cuti Good Friday kat sini) aku pun buat2 rajin ...tengok2 bunga aku nie, akar dia dah penuh satu pasu! Takleh nak dikuarkan dari pasu sebab pack teramat sangat, so terpaksa aku korban kan pasu tu ...kena pecahkan utk kuarkan bunga tu ...



Close up shot: see how pack akar2 plant nie ..sebab tu le kuning ajer pokok nyer, dah takde tanah!


Kepada org2 yang rajin tanam bunga nie (khas utk Kak Long di Kuantan!), plant harus di re-potted setahun or dua tahun sekali ...untuk memastikan tanah nyer ok gitu ...kalau tak jadi macam kes di atas ..padahal last year aku replant bunga nie ke previous pasu ....subur tanpa jagaan LOL ....btw, masa nak pilih pasu tu, jgn boh terus ke pasu yang besar ..pasu kena sesuai ngan saiz pokok ...sebab kalau masuk pokok bunga kecik ke pasu besar bagak ...tanah yang digunakan adalah banyak ...and it needs lots of water and baja ..yang mungkin too much for the small plants ...ini aku baca kat Garderning Book my dad ...

Ini adalah org2 yang meneman dan supervise aku semasa aku re-potted my plants ...siap ada yang duduk bersandar kat tayar kereta!


Jadi mak aku kuar kan tikar, and the three of them duduk kat situ macam picnic ....sambil Al jerit2 kata dirty tengok aku pegang tanah ...



That day, aku re-potted about 4 pasu bunga, and bagi baja kat pasu2 yang lain ....agak nyer pokok2 tu pun kata "pas nie biler lagi Puan kiter tu nak jaga kiter cam nie kan ..kan ...kan" ...

P/S aku tahu apa Fendu nak komen!

6 comments:

fendifid said...

kah kah kah...bersawang la blog ni next week selepas nko di quarantinkan.

I have nothing interesting to write...tu yang senyap sesado.

Harap harap...plant tu sume survive...takut nkojadi pembunuh pokok.

Ejin said...

memang tidak mengecewakan ...aku dah agak ngko panggil aku pembunuh pokok ...sekurang2nyer aku ada effort nak re-plant, nak re-potting semua ..and baca buku gardening ...org Keramat camne??? tinggal pasu ajer ke?

Liz Duan said...

gitu kan...tertanya tanya kite mana pergi semua org ni..

Ejin...u should see this plant "pokok duit" at duan's office--he bought way back when he first joined pknp-- leaving drb...besar sgt siap berbunga...nanti kalau aku singgah d ofis i will snap a pic --i have one inside my house also ..it is better in door than biar kat luar..

Liz Duan said...

the 2 boys look like kembar lah...upin and ipin...cute!

Ejin said...

ambik le gambar pokok tu ....yang aku punya nie, dulu jiran bagi ..so very kurus ...tapi now dah banyak anak ...tapi kuning sebab dah crowded ...hopefully after this it will be green again :-) (kata pembunuh pokok dengan penuh harapan)

fendifid said...

Since your parent ada kat Kuching...aku confident pokok tu sumer akan segar bugar. Kalau diorang bercuti ke KL 1 minggu pun jadi la...ada harapan pokok tu sume tinggal pasu je....larikssss. GGG